Mówi: | Tadeusz Bruj |
Funkcja: | członek zarządu |
Firma: | Grupa Polmlek |
Polmlek kończy inwestycję wartą ćwierć miliarda złotych
W przyszłym roku ruszy produkcja odżywki serwatkowej dla dzieci i dorosłych w Lidzbarku Warmińskim. Oprócz tego przedstawiciele grupy Polmlek mają nadzieję, że uda im się zwiększyć sprzedaż na rynkach zachodnich i azjatyckich – ma pomóc to w załataniu dziury po rynku rosyjskim. Obecnie eksport stanowi około 35 proc. przychodów.
– Inwestycja w Lidzbarku Warmińskim dotyczy przetwórstwa serwatki, czyli odżywki. Myślę, że produkcja ruszy pod koniec pierwszego kwartału przyszłego roku – zapowiada w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Inwestor Tadeusz Bruj, członek zarządu Grupy Polmlek. – Będzie to zdecydowanie lepsze zagospodarowanie serwatki – dodaje.
Inwestycja warta jest 250 mln zł. W Lidzbarku Warmińskim z serwatki produkowana będzie odżywka zarówno dla dorosłych, jak i dla dzieci. Początkowo zakład przetwarzać będzie 3 mln litrów serwatki na dobę. Docelowo, za mniej więcej rok, dwa razy tyle.
Wcześniej, w październiku, grupa sfinalizowała umowę z AN International, właścicielem Agros-Nova Soki. W wyniku przejęcia do Polmleku należą takie marki soków, jak Fortuna, Garden, Pysio, Sonda, oraz zakład produkcyjny i centrum logistyczne w Tymienicach. Poprzez przejęcie Grupa Polmlek chce rozszerzyć obecność na polskim rynku spożywczym.
Z powodu rosyjskiego embarga na polskie produkty firma szuka także nowych rynków zbytu.
– Trudno mówić z roku na rok o jakichś wielkich zmianach, bo takich nie może być. Natomiast rynek rosyjski pewne rzeczy wymusił na tyle, że trzeba było się rozejrzeć za innymi rynkami zbytu. Szukamy tych rynków, tego się uczymy – wymienia Tadeusz Bruj. – Takimi rynkami, na których już jesteśmy, są kraje arabskie, kraje azjatyckie, głównie Korea, próbujemy też wejść na rynek chiński, japoński, ale to, szczególnie w przypadku Japonii, dłuższa perspektywa czasowa – dodaje.
Grupa zajmuje się przede wszystkim przetwórstwem mleka i nabiału, produkcją serów, masła, śmietany, twarogów, oraz jogurtów. 65 proc. sprzedaży to rodzimy rynek. Za granicę grupa eksportuje głównie proszki mleczne.
Czytaj także
- 2024-04-24: Ciech od czerwca będzie działać jako Qemetica. Chemiczny gigant ma globalne aspiracje i nową strategię na sześć lat
- 2024-04-17: Chiny przygotowują się do ewentualnej eskalacji konfliktu z USA. Mocno inwestują w swoją niezależność energetyczną i technologiczną
- 2024-04-22: Rynek makaronów w Polsce wart jest około 800 mln zł. Producenci pracują nad nowymi funkcjami tych produktów w diecie
- 2024-04-05: Wydatki na zbrojenia nabierają tempa. Przez ostatnie 30 lat państwa NATO tkwiły w letargu
- 2024-04-15: Zmiany klimatu coraz mocniej uderzają w polskie rolnictwo. W adaptacji wspierają rolników nowe technologie
- 2024-03-06: 70 proc. miodu sprzedawanego w Polsce pochodzi z importu. W kwietniu na etykietach pojawią się nowe oznaczenia kraju pochodzenia
- 2024-02-16: Produkcja cukru pod dużą presją kosztową. Dobre zbiory buraka nie przełożą się na spadek cen
- 2024-02-19: Po trudnym 2023 roku branża piwowarska oczekuje ożywienia na rynku piwa. Od kilku lat udział w sprzedaży zwiększa piwo bezalkoholowe
- 2024-02-05: Olej palmowy znajduje się w połowie produktów na sklepowych półkach. Wbrew powszechnemu przekonaniu jego produkcja nie musi szkodzić środowisku
- 2024-02-13: Sprzedaż surowców energetycznych wciąż finansuje rosyjską machinę wojenną. Eksport trafia głównie do Chin, Indii i Turcji