Newsy

Ambra: Jeszcze przez 2-3 lata sprzedaż cydru w Polsce będzie się rokrocznie podwajać. W 2015/2016 wydatki na promocję cydru zrównoważy marża z jego sprzedaży

2014-12-01  |  06:20
Wszystkie newsy

Za niecałe dwa lata Ambra powinna przestać dokładać do sprzedaży Cydru Lubelskiego – deklaruje prezes spółki. Za to wolumen sprzedanych butelek ma się podwajać co roku jeszcze przez dwa lub trzy lata.

W zakończonym we wrześniu I kwartale roku obrotowego 2014/2015 Ambra sprzedała ponad 13,8 mln butelek alkoholu, czyli o 17,8 proc. więcej niż rok wcześniej.

–  Motorem tego wzrostu są wina stołowe i tutaj też nasze marki win stołowych generują największe stopy wzrostu – mówi agencji informacyjnej Newseria Robert Ogór prezes Grupy Ambra. – Myślę, że ten parytet się nie zmieni, czyli kilkuprocentowy wzrost przychodów na markach winiarskich i znaczący, dodatkowy wkład, dodatkowa kontrybucja do przychodów, a niebawem, również do zysków przez w szczególności Cydr Lubelski i mniejszym stopniu wybrane alkohole mocne.

Przychody ze sprzedaży Grupy Ambra wzrosły w tymże kwartale o 6,1 proc., do 86,7 mln zł, jednak zysk netto przypadający akcjonariuszom jednostki dominującej spadł o 28,1 proc., do 2,4 mln zł. Przyczyną były zwiększone o 2,4 mln zł wydatki na marketing i dystrybucję cydru.

– Dzięki szybkiemu uruchomieniu tego projektu rozwojowego i trafionej koncepcji produktu, jesteśmy po tym lecie nadal zdecydowanym liderem tego rosnącego rynku z ponad 50-proc. udziałem – zaznacza prezes Grupy. – Oczywiście cały rynek cydru w tym roku to będzie zaledwie 10 mln litrów. Mimo że jest to pięciokrotnie więcej niż rok wcześniej, jest to na pewno dopiero początek budowania się tego rynku. Oczekujemy, że będzie się on jeszcze przez dwa, trzy lata podwajał i odpowiednio do tego będziemy wspierać markę.

W rezultacie wzrost przychodów ze sprzedaży o 5 mln zł spółka osiągnęła głównie dzięki cydrowi. Podobnie ma się dziać przez cały najbliższy rok bieżący, więc wyniki firmy powinny być w coraz mniejszym stopniu obciążone tą inwestycją.

Oczekujemy, że w roku 2015/2016, czyli w kolejnym roku obrotowym, powinno udać się zrównoważyć potrzebne na rozwój marki wydatki z marżą realizowaną ze sprzedaży na rosnącym rynku – podkreśla Robert Ogór.

Oprócz rozwoju na głównym dla spółki rynku wina oraz inwestycji w Cydr Lubelski Ambra buduje swoją pozycję także w segmencie alkoholi mocnych.

Tam jesteśmy już wiodącym graczem na rynku brandy – informuje prezes Ambry. – Choć oczywiście w dalszym ciągu gros przychodów i zysków realizujemy z rynku win. Rynek wina rośnie od 20 lat i oczekujemy, że będzie rósł nadal. Tempo wzrostu nieco spadło. Myślimy, że w kolejnych latach będzie na poziomie od 3 do 5 proc. 

Przy wzroście sprzedaży Grupa Ambra zmniejszyła poziom zapasów, dzięki czemu możliwe było również obniżenie zadłużenia spółki, które spadło o 8,7 mln zł, czyli o 9,1 proc. W połączeniu ze spadkiem stóp procentowych pozwoliło to na obniżenie kosztów finansowych netto o 0,4 mln zł, czyli o 27,9 proc.

Czytaj także