Newsy

Ergis rozważa nowe inwestycje o wartości ok. 30 mln zł. Spółka chce umacniać swoją pozycję na rynkach UE

2014-09-05  |  09:00

Grupa Ergis planuje kolejne inwestycje, które mają umocnić jej silną pozycję na rynkach UE. Producent tworzyw sztucznych ponad 8-krotnie zwiększył zysk netto w pierwszej połowie 2014 r. w porównaniu z 2013 r. Choć akcje Ergisu drożeją od połowy 2012 r. i są na najwyższych poziomach od blisko 6 lat, to wycena rynkowa nie jest wygórowana.

Wyniki uzyskane w pierwszym półroczu 2014 roku są zgodne z oczekiwaniami i oceniamy je jako bardzo dobre. Zysk operacyjny spółki – wzrost o ponad 50 proc., EBITDA – o 30 proc. Jest to wynik udanych inwestycji przede wszystkim w innowacyjną folię stretch nanoERGIS. Jesteśmy jedynym producentem folii w technologii nano w Europie. Efekty przynoszą także operacje optymalizacji produkcji, relokacji między niemieckimi a polskimi fabrykami. Jest to więc oczekiwany zwrot z blisko 50 mln zł inwestycji, które zrealizowaliśmy w ciągu ostatnich 3 lat – mówi agencji informacyjnej Newseria Inwestor Tadeusz Nowicki, prezes Grupy Ergis.

W pierwszej połowie 2014 r. Grupa Ergis miała 12,31 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej wobec 1,51 mln zł zysku rok wcześniej. Zysk operacyjny producenta tworzyw sztucznych zwiększył się w tym okresie z 12,39 mln zł do 18,95 mln zł, a skonsolidowane przychody ze sprzedaży spadły z 338,36 mln zł do 335,72 mln zł w I połowie 2014 r.

Ergis ogłosił w tym roku politykę dywidendową, zgodnie z którą ma wypłacać akcjonariuszom równowartość 7,5-15 proc. zysku EBITDA. Warunkiem wypłaty dywidendy jest relacja długu netto i EBITDA na poziomie nie wyższym niż 3,5 oraz wysokość zysku netto, która umożliwi wypłatę zysku akcjonariuszom. Wielkość przyszłych dywidend będzie również zależna od nakładów inwestycyjnych, które mają co roku wynosić od 25 do 30 mln zł.

Rozważamy podjęcie decyzji w ciągu najbliższych 2-3 miesięcy o dwóch nowych inwestycjach. Jedna to podwojenie naszych mocy produkcyjnych w dziedzinie pasków PET, a druga to zwiększenie mocy w opakowaniach drukowanych – wymienia Nowicki.

Rozważane inwestycje mają pozytywnie wpłynąć na przychody już w 2015 r. W I półroczu 2014 roku wzrosła sprzedaż większości asortymentów. Wzrost sprzedaży twardych folii opakowaniowych (o 4,55 proc.) to rezultat wzrostu konkurencyjności produktów, związanego z przeprowadzoną we wcześniejszych okresach optymalizacją lokalizacji linii produkcyjnych. Spadek sprzedaży w grupie opakowań przemysłowych (o 9,35 proc.) wynikał natomiast z harmonogramu uruchomienia nowej linii do produkcji folii stretch nanoERGIS, której instalacja wymagała wcześniejszego wyłączenia dwóch eksploatowanych linii – wynika z komunikatu prasowego spółki.

Sytuacja inwestycji w folię stretch była szczególna, ponieważ ta druga linia, którą uruchomiliśmy w końcu I kw. 2014, zastąpiła dwie linie tradycyjne. W związku z tym część tego półrocza produkowaliśmy bez dwóch linii i to było powodem spadku wartości sprzedaży. Ale ten spadek nas nie zabolał, ponieważ w tym sektorze nastąpił wzrost marży, jako że folie nanoERGIS są produktem bardziej marżowym niż tradycyjne – uważa prezes.

W najbliższych kwartałach Ergis planuje umacniać pozycję na rynkach UE, produkując w 4 zakładach w Polsce i 2 w Niemczech. Inwestorzy pozytywnie oceniają dotychczasowe działania i perspektywy spółki, o czym świadczy najwyższa od 2008 r. cena akcji. Według wskaźników rynkowych wycena producenta tworzyw sztucznych, którą zanotowano 2 września, nie jest jeszcze wysoka: wskaźnik C/Z jest poniżej 10, z kolei C/WK – poniżej 1.

Nie zamierzamy wychodzić na zbyt odległe rynki, ale koncentrujemy się na naszych tradycyjnych rynkach Unii Europejskiej, tzn. Niemczech, Francji, Wielkiej Brytanii, krajach skandynawskich. Chcielibyśmy wzmocnić tam naszą obecność, szczególnie w tych krajach, które wymieniłem na końcu naszej listy – mówi Tadeusz Nowicki.

Czytaj także