Mówi: | Maciej Kowalski |
Funkcja: | członek zarządu |
Firma: | Enefit |
Estońska spółka Enefit pod koniec roku chce rozpocząć w Polsce sprzedaż energii elektrycznej. W przyszłym roku także gazu
Spółka Enefit, należąca w 100 proc. do estońskiego koncernu Eesti Energia z siedzibą w Tallinie, największego przedsiębiorstwa energetycznego w krajach bałtyckich, jeszcze w tym roku chce rozpocząć w Polsce sprzedaż prądu, a w drugim kwartale przyszłego roku także gazu. Jak zaznacza Maciej Kowalski, członek zarządu w spółce, firma szczególnie zainteresowana jest smart meteringiem, czyli dokładnym szacowaniem poboru oraz stosowaniem cen uzależnionych od momentu, kiedy ma miejsce konsumpcja.
– Prowadzimy prace związane z wyposażeniem spółki w narzędzia IT, które służą do prowadzenia obrotu i dostarczania energii do klientów końcowych – informuje agencję informacyjną Newseria Inwestor Maciej Kowalski, członek zarządu w spółce Enefit. – Spodziewamy się, że działania przygotowawcze powinniśmy w dużej mierze mieć za sobą do końca tego roku. W przyszłym roku będziemy mogli aktywnie wyjść do klientów.
Spółka Enefit jest spółką handlową należącą w 100 proc. do koncernu Eesti Energia z siedzibą w Tallinie, największego przedsiębiorstwa energetycznego w krajach bałtyckich. Firma została pionowo zintegrowaną grupą z własnym górnictwem konwencjonalnym i odnawialnym wytwarzaniem energii, dystrybucją oraz międzynarodowym obrotem energią.
Firma kontroluje 60 proc. rynku energii elektrycznej w Estonii, jedną czwartą gazu dla odbiorców instytucjonalnych oraz 25 proc. rynku energii elektrycznej w krajach bałtyckich.
– Obecnie przeprowadziliśmy rejestrację spółki w Polsce. Mamy pierwszych pracowników, przygotowujemy się do uzyskania koncesji i jesteśmy w trakcie postępowań w Urzędzie Regulacji Energetyki, które są niezbędne do tego, aby rozpocząć działalność związaną zarówno z obrotem energią elektryczną, jak i gazem – wskazuje Maciej Kowalski.
Pierwsza pozyskiwana będzie, jak wynika z informacji spółki, poprzez zakupy na Towarowej Giełdzie Energii, ale również w ramach kontraktów dwustronnych. Gaz ziemny firma chce sprzedawać od drugiej połowy 2017 roku na terenie całej Polski za pośrednictwem kanału partnerskiego (oferta skierowana do małych i średnich przedsiębiorstw) oraz własnego zespołu handlowców (dla dużych przedsiębiorstw). Obecnie spółka buduje sieć kooperantów oraz prowadzi rekrutację.
– Nasza oferta ma być dostosowana do potrzeb klientów – zapowiada Maciej Kowalski. – Początkowo będzie obejmować tylko energię elektryczną, następnie dołączymy pakiety gazu produktowego.
W dalszej przyszłości przedsiębiorstwo chce również oferować energię wytwarzaną w odnawialnych źródłach energii. Firma jest również zainteresowana obszarem bardziej złożonych produktów związanych ze smart meteringiem, czyli dość dokładnym szacowaniem poboru oraz dostarczaniem różnych cen uzależnionych od momentu, kiedy ma miejsce konsumpcja.
– To dziedzina w Polsce nieznana, ale myślę, że może być interesująca dla pewnej grupy klientów – wyjaśnia Maciej Kowalski. – Sądzę, że będzie to jeden z elementów wyróżniających naszą ofertę. Mamy doświadczenia z krajów bałtyckich czy skandynawskich, które pozwalają na wypuszczenie palety produktów jeszcze nie zbyt popularnych w kraju, ale dobrze sprzedających się na nieco płynniejszych i wyposażonych w bardziej zaawansowaną infrastrukturę handlową rynkach. Mamy sygnały od różnych przedsiębiorstw, że w Polsce znajdą także dużą grupę odbiorców.
Czytaj także
- 2024-03-28: Nowa kadencja samorządów pod znakiem działań energetycznych i klimatycznych. 15 mld euro z UE może przyspieszyć zmiany w tym zakresie
- 2024-03-15: Polscy seniorzy w ogonie UE pod względem umiejętności cyfrowych. Rząd chce zaangażować w edukację media publiczne
- 2024-03-12: Handel w internecie rzeczami używanymi, odnowionymi czy końcówkami serii przeżywa boom. Do 2030 roku będzie rosnąć nawet cztery razy szybciej niż klasyczny handel
- 2024-03-20: Coraz więcej samorządów chce zakładać spółdzielnie energetyczne. Na ten cel trafi 2 mld zł z funduszy europejskich
- 2024-03-28: Poparcie Europejczyków dla Ukrainy pozostaje silne. Bardziej kontrowersyjna jest kwestia jej wejścia do NATO
- 2024-03-11: Lokalne spółdzielnie energetyczne mogą być rozwiązaniem problemu ubóstwa energetycznego. Mają szansę poprawić także sytuację kobiet na rynku pracy
- 2024-02-26: Duże zapotrzebowanie na usługi środowiskowe dla seniorów. Instytucje wsparcia są gotowe je uruchamiać, ale brakuje kadr
- 2024-02-20: Unijny akt o usługach cyfrowych obowiązuje od soboty. KE informuje o pierwszym wszczętym postępowaniu przeciwko TikTokowi
- 2024-02-15: Energia jest towarem jak każdy inny. Eksperci zachęcają do wdrażania oszczędności w domach [DEPESZA]
- 2024-02-19: Po trudnym 2023 roku branża piwowarska oczekuje ożywienia na rynku piwa. Od kilku lat udział w sprzedaży zwiększa piwo bezalkoholowe