Finanse
2016-10-28 | 06:50
Bankowość
Polska staje się potęgą w branży wierzytelności. Wartość transakcji rośnie, coraz większa jest też konkurencja
Rynek wierzytelności jest wart 20–25 mld zł i z roku na rok notuje wzrosty. Trafia na niego coraz więcej wierzytelności bankowych, ale swoje portfele sprzedają też przedsiębiorstwa telekomunikacyjne, ubezpieczyciele oraz dostawcy energii, gazu i innych mediów, choć tych ostatnich nie jest jeszcze dużo. Ze względu na to, że rynek dynamicznie się rozwija, jest on atrakcyjny dla zagranicznych graczy. – Konkurencja jest coraz większa – uważa Paweł Trybuchowski, wiceprezes spółki GetBack SA.
2016-10-25 | 06:55
Prawo
Od stycznia nowe zasady kontroli podatkowej w małych i średnich firmach. Muszą się one liczyć z dodatkowymi kosztami
Od nowego roku już nie tylko największe firmy, lecz także małe i średnie będą miały obowiązek przekazywania w formie elektronicznej informacji o prowadzonej ewidencji VAT poprzez Jednolity Plik Kontrolny (JPK). Będzie to dotyczyło ok. 140 tys. podmiotów. Po doświadczeniach dużych firm sektorowi MŚP wdrożenie zmian powinno pójść lepiej, ale problemów raczej uniknąć się nie da – ocenia Agnieszka Wasilewska z Independent Tax Advisers Doradztwo Podatkowe. Jej zdaniem JPK został wprowadzony niespodziewanie dla podatników, co oznacza, że nie zostali oni przez resort finansów potraktowani partnersko.
2016-10-24 | 07:05
Inwestycje
GetBack chce inwestować w wierzytelności korporacyjne i hipoteczne
Znajdujący się od kilku miesięcy w rękach nowego właściciela wierzytelnościowy GetBack nie zamierza zmieniać obranego kursu. Jednocześnie pracuje też nad nowymi rozwiązaniami i produktami, wypatrując okazji wśród wierzytelności korporacyjnych i hipotecznych.
2016-10-24 | 06:35
Bankowość
Młodzi Polacy nie radzą sobie z planowaniem finansów. Większość pieniędzy chcą przeznaczać na konsumpcję
Młodzi Polacy chętniej konsumują, niż oszczędzają – wynika z badania Provident Polska. Dodatkowe pieniądze przeznaczają w większości na zakupy, a jedynie niewielki ułamek zainwestowaliby w edukację i rozwój. Około 25 proc. nadwyżki finansowej chcieliby odłożyć na lokacie w banku. Eksperci podkreślają, że podejście 15–30-latków do finansów różni się od ich rodziców.
2016-10-21 | 07:00
Gospodarka
A. Zaremba (Saturn TFI): Deflacja będzie wygasać w najbliższych miesiącach
Ceny towarów i usług we wrześniu nie uległy zmianie w stosunku do poprzedniego miesiąca, natomiast w skali roku obniżyły się o 0,5 proc. Zdaniem Adama Zaremby, głównego ekonomisty Saturn TFI, w najbliższych miesiącach deflacja będzie jednak coraz mniejsza. Do wzrostu dynamiki cen przyczyni się m.in. stabilny rynek pracy i wzrost PKB, ale w najbliższym czasie próżno spodziewać się zmiany stóp procentowych.
2016-10-21 | 06:40
Bankowość
IMM: Banki powinny postawić na komunikację w social media. Tam ukazuje się 90 proc. publikacji na ich temat
W II i III kwartale 2016 roku w mediach społecznościowych pojawiło się 90 proc. wszystkich publikacji na temat banków – wynika z analizy IMM. W TOP 3 znalazły się PKO Bank Polski, mBank i Bank Zachodni WBK. Większość informacji ma wydźwięk pozytywny, ale media społecznościowe są też wykorzystywane przez internautów jako forum do reklamacji.
2016-10-20 | 07:00
Inwestycje
Wsparcie państwa i zmiana nastawienia mogą pomóc w rozwoju polskich start-upów. Pod względem innowacyjności polskie start-upy są w europejskiej czołówce
Obecnie w Polsce działa ok. 2,7 tys. start-upów. Pod względem ich liczby i jakości mamy jeszcze sporo do nadrobienia – mówi Piotr Przewrocki, dyrektor zarządzający QBN Fund. Polskie start-upy są często niegotowe na inwestycje. Pod względem ich innowacyjności niewiele brakuje nam do czołówki, problemem jest marketing i sprzedaż. Tylko niewielka część start-upów finansuje działalność z zewnętrznych źródeł. W najbliższym czasie może to się zmienić. Na rozwój start-upów rząd zamierza przeznaczyć 3 mld zł.
2016-10-20 | 07:00
Bankowość
Polskie banki liderami innowacji w branży finansowej. Muszą się jednak przygotować na wyzwania rzucane przez fintech
Eksperci podkreślają, że polskie banki to obecnie prymusy innowacji w skali globalnej. Ale komfortowa sytuacja nie jest dana raz na zawsze. Rosnące znaczenie fintech sprawia, że rodzime instytucje muszą intensywnie śledzić coraz szybsze zmiany na rynku i odpowiednio reagować na potrzeby klientów. Najbardziej widoczne zmiany dotkną placówki bankowe, podkreśla twórca mBanku i były prezes BRE Banku Sławomir Lachowski.
2016-10-20 | 06:55
Gospodarka
W tym roku upadło prawie 600 firm. Jednym z problemów jest utrata płynności, która może dotknąć także zyskowne firmy
W pierwszych trzech kwartałach tego roku upadło 589 firm. Najczęstszym problemem jest utrata płynności finansowej, dlatego priorytetem dla większości przedsiębiorstw, oprócz większego zysku, jest właśnie utrzymanie płynności finansowej, wynika z badania „Dojrzałość przedsiębiorstw w zakresie zarządzania kapitałem obrotowym” firmy doradczej Deloitte. Przeszkodą w zarządzaniu kapitałem obrotowym jest brak odpowiedniej komunikacji i przepływu informacji.
2016-10-19 | 07:15
Fundusze inwestycyjne
A. Zaremba: ostatnie odczyty z europejskiej gospodarki świadczą o poprawie jej kondycji. Ograniczenie TLTRO nie jest wykluczone
Ostatnio opublikowane indeksy Sentix oraz instytutu ZEW, dotyczące nastrojów europejskich przedsiębiorców, świadczą o tym, że sytuacja gospodarki strefy euro powoli się poprawia. Zdaniem Adama Zaremby z towarzystwa Saturn TFI w takiej sytuacji Europejski Bank Centralny może szybciej zdecydować się na ograniczenia prowadzonego od dwóch lat dodruku pieniądza w ramach tzw. operacji TLTRO.
2016-10-18 | 06:55
Bankowość
Mniej niż połowa Polaków ma zaufanie do banków. Jeszcze mniej ufa doradcom finansowym i firmom pożyczkowym
Klienci oczekują od instytucji finansowych rzetelnej i uczciwej oferty, jasnej komunikacji i podmiotowego traktowania człowieka. To mogłoby zwiększyć zaufanie społeczeństwa. Dziś bankom ufa 49 proc. Polaków, doradcom finansowym – 26 proc., a firmom pożyczkowym tylko co dziesiąty – wynika z badania przeprowadzonego przez Maison&Partners na zlecenie ANG Spółdzielni Doradców Kredytowych w ramach projektu „Nienieodpowiedzialni.pl”. Klienci uważają, że instytucje finansowe próbują sprzedać im produkty, których nie potrzebują.
2016-10-17 | 07:10
Bankowość
Start-up byłego prezesa BRE Banku liczy na co najmniej dwie licencje w Europie w ciągu roku
Sektor fintech wyrasta na poważnego rywala banków. Start-upy z tej branży oferują często szybkie, niesformalizowane usługi finansowe i celują zwłaszcza w zamożnych Europejczyków. Jednym z nich jest projekt Sławomira Lachowskiego, byłego prezesa BRE Banku.
2016-10-17 | 07:05
Waluty
R. Przasnyski: notowania złota będą zależeć w największym stopniu od determinacji Rezerwy Federalnej w dążeniu do podwyżek stóp procentowych
Po zdecydowanej hossie z pierwszego półrocza notowania złota są obecnie w trendzie spadkowym. Kilka dni temu wartość kruszcu spadła jednego dnia o 3 proc. Zdaniem Romana Przasnyskiego z firmy Gerda Broker notowania złota w największym stopniu będą teraz zależeć od stopnia determinacji Rezerwy Federalnej w dążeniu do podwyżek stóp procentowych w Stanach Zjednoczonych.
2016-10-13 | 06:55
Bankowość
Rosnące dochody skłaniają Polaków do oszczędzania. 25 proc. odkłada z myślą o dzieciach
Coraz więcej Polaków regularnie oszczędza – odłożone pieniądze ma ok. 45 proc. społeczeństwa. Jak wynika z badań, zdecydowana większość gospodarstw domowych dysponuje środkami na zaspokojenie bieżących potrzeb. Ten odsetek znacząco wzrósł w ciągu ostatnich lat. Do oszczędzania motywuje nas zarówno wzrost dochodów, jak i chęć zabezpieczenia przyszłości finansowej rodziny. Nie jesteśmy jednak skłonni do ryzyka, dlatego wybieramy bezpieczne strategie finansowe. Produkt inwestycyjny ma zaledwie co dziesiąty Polak.
2016-10-12 | 06:30
Psychologia
Właściciele sklepów sięgają po triki sprzedażowe. Wpływają one na decyzje zakupowe klientów
Odpowiednie rozmieszczenie produktów na półkach, czytelne oznakowanie działów, promocje, miły dla oka wystrój wnętrza, a nawet relaksująca muzyka, przyjemny zapach i określony kolor mają ogromny wpływ na decyzje zakupowe klientów. Właściciele sklepów stosują wiele sztuczek, aby zwiększyć swoje zyski i zachęcić do robienie zakupów właśnie u nich. Zdaniem fachowców najcenniejszą umiejętnością jest sztuka eksponowania towarów. Oko potencjalnych nabywców przyciąga również odpowiednia gra świateł i kolorów.