Newsy

Nowa strategia Lubawy ma zwiększyć obecność firmy na rynku. Prezes zapowiada też stworzenie wiodących linii produktowych

2016-06-16  |  06:40

Lubawa pracuje nad nową strategią na lata 2017–2020. Ma ona przygotować nową formułę działania firmy i zwiększyć jej konkurencyjność. Jak zapowiada Marcin Kubica, prezes spółki, planowane zmiany zwiększą obecności firmy na rynku, poprawią zyskowność i umożliwią stworzenie wiodących linii produktowych w poszczególnych segmentach. Nowa strategia ma zostać wdrożona w I kw. 2017 roku.

– Trwają już prace nad pierwszym bilansem otwarcia przygotowującym nas do opracowania nowej strategii na lata 2017–2020. Obejmie ona wszystkie dziedziny działalności grupy i będzie dotyczyć całej grupy. Wychodzimy z fazy identyfikacji poszczególnych spółek jako autonomicznych podmiotów prowadzących działalność, a przenosimy się do sfery poszczególnych segmentów, w których grupa prowadzi działalność – tłumaczy w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Inwestor Marcin Kubica, prezes zarządu Lubawy.

Lubawa działa w trzech podstawowych segmentach: specjalistycznym (przede wszystkim Lubawa), reklamowym (Litex Promo), oraz tkanin (Lubawa i Miranda). Na koniec I kw. 2016 roku zysk netto przypadający akcjonariuszom jednostki dominującej wzrósł z 2,5 mln zł w 2015 roku do 4,2 mln zł, zysk operacyjny z 3 mln zł do 5,6 mln zł, a przychody do 69,4 mln zł z 68,2 mln zł. Wzrosła również rentowność sprzedaży netto (o 2,3 pkt. proc., do 5,9 proc.). Choć spółka notuje stałe wzrosty, Kubica zapowiada stworzenie nowego modelu funkcjonowania.

– Chcemy przeprowadzić bardzo precyzyjny audyt zarówno naszych słabych, jak i mocnych stron. Planujemy dokonać analizy rynków, na których działamy, naszych mocnych stron i szans, a zarazem ocenić naszą konkurencję na rynkach światowych. W konsekwencji chcemy przygotować zupełnie nową formułę działania grupy, zarówno w ujęciu handlowym, operacyjnym, jak i wyznaczyć sobie jasne cele finansowe na lata 2017–2020 – zapowiada prezes grupy.

Kubica deklaruje zmiany w funkcjonowaniu Lubawy, które mają uporządkować działalność grupy. Nowa strategia ma zostać wdrożona na początku 2017 roku i wedle założeń ma torować drogę do stabilnego rozwoju, a tym samym przełoży się na wzrosty wyników finansowych w przyszłości.

– Mam nadzieję, że strategia da nam solidne fundamenty i dzięki niej bardzo ciekawa struktura Grupy Lubawa, działające w różnych obszarach, stanie się dla inwestorów i akcjonariuszy strukturą przewidywalną. Decydując się na inwestowanie w akcje Lubawy, dobrze jest mieć świadomość, co akcjonariusza czeka w kilkuletniej perspektywie – wskazuje Kubica.

Jak przekonuje prezes, zmiany mają wpłynąć na bardziej intensywną obecność firmy na rynku, a obecnie prowadzona działalność przyniesie większe zyski. Kubica zapowiada dogłębną analizę działalności grupy i stworzenie wiodącej linii produktowej w każdym zakresie działalności Lubawy.

W I kw. tego roku za największą część skonsolidowanych przychodów odpowiadał segment materiałów reklamowych (5,7 mln zł, co oznacza 50 proc. wzrost).

– Na wynik tego segmentu wpływała wyższa sprzedaż. Ponadto nastąpił znaczący spadek kosztów związanych z realizacją produkcji, głównie kosztów związanych z nabywaniem materiałów, przede wszystkim profili aluminiowych. Odnotowaliśmy znacznie lepsze ceny tych surowców, ustabilizowane na cały ten rok. Można się więc spodziewać, że w ciągu całego roku ten segment będzie działał w analogicznej formule – mówi prezes Lubawy.

Segment sprzętu specjalistycznego zanotował 28 proc. wzrost przychodów i 0,2 mln zł wyniku na sprzedaży. Gorzej wyglądała sytuacja sprzedaży w segmencie tkanin, za który odpowiada spółka Miranda. Osiągnięto zbliżony poziom do I kw. 2015 roku, a sprzedaż poza grupę ukształtowała się na ujemnym poziomie 0,9 mln zł. To wynik wysokich kosztów produkcji, konsekwencji pożaru w zakładzie produkcyjnym pod koniec 2014 roku.

– Wynik jest niby gorszy, ale w naszej ocenie lepszy od przewidywanego. Gdyby z I kw. 2015 roku usunąć transakcje związane z realizacją systemów kamuflażu wielozakresowego dla polskiego wojska, które notują wyższą rentowność od standardowej, to ten segment w tym roku wypada lepiej. To cieszy, bo Miranda, dotknięta w IV kw. 2014 roku pożarem, tak naprawdę staje na nogi, a proces sanacji przynosi już pierwsze efekty – tłumaczy Marcin Kubica.

Grupa Lubawa jest koncernem produkcyjno-usługowym obejmującym kilka spółek, wśród których dominującą spółką jest notowana na GPW Lubawa SA. Głównym filarem działalności firmy jest wytwarzanie, przetwórstwo i sprzedaż tkanin i dzianin dla klientów publicznych i biznesowych. Przedsiębiorstwa wchodzące w skład grupy produkują m.in. specjalistyczne produkty i wyposażenie dla służb mundurowych i BHP.

Czytaj także