Newsy

Sprzedaż cementu w tym roku będzie nadal rosła. Górażdże Cement chce zwiększyć udziały w rynku

2016-01-27  |  06:40
Mówi:Ernest Jelito
Funkcja:prezes zarządu, dyrektor generalny
Firma:Górażdże Cement
  • MP4
  • Górażdże Cement chce w tym roku skupić się na rozszerzaniu portfolio produktów i dalszym zwiększanie udziałów w rynku poprzez wzrost organiczny. Kondycję firmy powinien wspierać napływ środków w ramach nowej perspektywy unijnej. Zagrożenie stanowią natomiast spadające ceny surowców.

    – W nowej perspektywie unijnej liczymy przede wszystkim na zintensyfikowanie inwestycji w infrastrukturę. Liczymy również, że nareszcie nastąpi większe zużycie cementu w Polsce, którego bardzo oczekuje ten przemysł. Oczekujemy, że w końcu będziemy mogli wykorzystać posiadane moce produkcyjne – mówi agencji informacyjnej Newseria Ernest Jelito prezes zarządu Górażdże Cement.

    Według ostatnich danych Stowarzyszenia Producentów Cementu w okresie styczeń - listopad 2015 roku produkcja cementu wzrosła o 0,6 proc. rdr do 14,65 mln ton. Sprzedaż natomiast wzrosła w tym samym okresie o 1,1 proc. w skali roku do 14,95 mln ton. Stowarzyszenie prognozuje, że cały ubiegły rok mógł zakończyć się nawet 5-6 proc. wzrostem.

    – Oczywiście oczekiwania i zapowiedzi były dużo większe, ale niestety nie nastąpiła ta zmiana. Obserwuję, że od 8 lat zużycie cementu w Polsce ciągle pozostaje na poziomie około 15,5 mln ton – zauważa Ernest Jelito.

    Prezes zarządu spółki Górażdże Cement prognozuje, że w tym roku polski rynek cementu wzrośnie zaledwie o 2-3 procent. Jego zdaniem przyczyną niewielkiego wzrostu będą spadające ceny surowców, zmiany kadrowe w poszczególnych spółkach oraz fakt, że duża część inwestycji znajduje się dopiero na etapie przygotowania. Bardziej optymistyczne są natomiast prognozy IBnGR, które zakładają, że w tym roku polski rynek cementu wzrośnie o blisko 7 procent, osiągając poziom 17,1 mln ton.

    Zdaniem Ernesta Jelito zarówno na cały rynek, jak i na samą spółkę Górażdże Cement pozytywnie oddziaływać powinien natomiast program budowy dróg krajowych z perspektywą do 2023 roku. Jego realizacja stanowi jednak również poważne wyzwanie dla firm z branży cementowej.

    – Musimy się przygotować do tego, żeby sprostać coraz to większym wymaganiom ze strony konstruktorów, architektów, architektów wnętrz, ale również ochrony środowiska. Będziemy się skupiać na tym, żeby nasze produkty były bardziej dostosowane do potrzeb klienta – stwierdza.

    Ernest Jelito liczy także na to, że wkrótce wejdą w życie rozwiązania, które uzdrowią krajowy rynek projektów infrastrukturalnych. Ekspert przywołuje sytuację sprzed kilku lat, gdzie mimo wielomiliardowych wydatków na budowę dróg czy innych projektów firmy traciły płynność i bankrutowały.

    – W najbliższym roku chcemy się skupić na inwestowaniu w rozszerzenie portfolio produktów, na obniżeniu oddziaływania na środowisko oraz sprostaniu nowym wymogom. Oczywiście skupiamy się również na tym, żeby rozszerzyć swoją działalność – prezes Jelito mówi temat najbliższych planów spółki.

    Górażdże Cement jest największym producentem cementu w Polsce. Spółka należy do Grupy Górażdże, która obejmuje trzy linie biznesowe: Górażdże Cement, Górażdże Beton i Górażdże Kruszywa Grupa należy do międzynarodowego koncernu HeidelbergCement, jednego z największych na świecie producentów cementu i betonu towarowego. Spółki Grupy Górażdże zatrudniają około 1200 pracowników.

    Czytaj także