Newsy

Fińskie innowacje mogą poprawić efektywność polskiego rolnictwa. Tamtejsze firmy szukają w Polsce partnerów do współpracy

2018-03-23  |  06:20

Fińskie technologie rolnicze znane są na świecie z wysokiej jakości i wydajności. Z jednej strony to efekt warunków klimatycznych, z drugiej – wysokich nakładów tamtejszych firm na badania i rozwój. Nowoczesne technologie z Finlandii mogą zwiększyć także efektywność polskiego rolnictwa. Tamtejsi producenci maszyn i firmy agrotechnologiczne szukają w Polsce partnerów i dystrybutorów.

– Przeprowadziliśmy analizę polskiego rynku i odkryliśmy naprawdę interesujące możliwości biznesowe dla fińskich przedsiębiorstw. Niektóre firmy agrotechnologiczne z Finlandii mają już w Polsce swoje spółki córki albo autoryzowanych dystrybutorów. Wiemy, że jest wielki popyt na fińską technologię na tutejszym rynku – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Elina Puszkarzewicz z Business Finland w Helsinkach, dyrektor programu „Agrotechnology from Finland”.

Fińskie technologie rolnicze słyną na świecie z wysokiej jakości i wydajności. Surowe warunki klimatyczne w Finlandii i krótki okres zbiorów wymuszają na fińskich producentach przykładanie dużej uwagi do utrzymania maszyn i urządzeń, szybkiego serwisu oraz dostępności części zamiennych. Pozwala to minimalizować okresy wyłączenia maszyn z eksploatacji. Fińskie firmy – aby utrzymać niezawodność – przeznaczają duże środki na działalność innowacyjną i badawczo-rozwojową.

– Finlandia słynie z innowacyjności. Większość naszych firm z sektora agrotechnologicznego mocno inwestuje w działania badawczo-rozwojowe. Dla przykładu wielkie marki – takie jak Valtra – inwestują nawet 3 do 5 proc. swoich obrotów w R&D. To jeden z powodów, dla których szukamy możliwości współpracy z polskimi firmami, ponieważ jest to mocny obszar naszej działalności. Chcemy tu przeprowadzić kilka programów pilotażowych z polskimi firmami – mówi Elina Puszkarzewicz.

Producenci maszyn i firmy agrotechnologiczne z Finlandii szukają w Polsce partnerów i dystrybutorów. Zainteresowane współpracą i nawiązywaniem długoterminowych kontraktów są również przedsiębiorstwa z segmentu technologii dla hodowców i przemysłu drzewnego. Skandynawskie innowacje mogą wpłynąć na wzrost efektywności polskiego rolnictwa.

– Koncentrujemy się na działaniach badawczo-rozwojowych, ale opracowujemy również różnego rodzaju rozwiązania sprzyjające zrównoważonemu rozwojowi, dla przykładu systemy energooszczędne. W Finlandii i w całej Skandynawii gorącym tematem jest ostatnio gospodarka obiegu zamkniętego i w tym obszarze również tworzymy interesujące projekty – mówi dyrektor programu Elina Puszkarzewicz.

Program Agrotechnology from Finland – promujący fińskie technologie rolnicze na świecie – zaliczył Polskę do kierunków priorytetowych w 2018 roku. W marcu w Warszawie gościła misja gospodarcza czołowych fińskich dostawców technologii dla rolnictwa, którzy zaprezentowali rozwiązania takie jak modułowe mieszalnie pasz, stacje przetwarzania biomasy rolniczej, automatyczny system wymiany ściółki w gospodarstwach mleczarskich czy mobilne suszarnie do ziarna.

Polskie firmy i podmioty zainteresowane współpracą z fińskimi przedsiębiorstwami mogą się zgłaszać do warszawskiego biura Business Finland, przedstawicielstwa handlowego działającego przy Ambasadzie Finlandii.

– Polska jest jednym z kluczowych rynków docelowych dla naszego programu Agrotechnology from Finland. Ten program dotyczy trzech sektorów: maszyn rolniczych, rozwiązań dla hodowców oraz maszyn dla przemysłu leśnego. Ponieważ Polska jest na pierwszym miejscu pod względem liczby rolników czy firm rolniczych, to dla fińskich przedsiębiorców jest to bardzo interesujący rynek – mówi Elina Puszkarzewicz.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.