Newsy

Handel w sieci napędza rynek kurierski. Firmy inwestują w nowe rozwiązania usprawniające dostawy

2016-06-29  |  06:40

Sprzedaż w internecie odpowiadała w ubiegłym roku za 29 proc. rynku paczek, a za trzy lata będzie to już aż 39 proc. – oceniają eksperci PwC. Rosnący handel internetowy wymusza na firmach z branży inwestycje w usprawnienia. E-sklepy walczą dziś bowiem o klienta nie tylko konkurencyjnymi cenami, lecz także szybką dostawą zamówionego produktu i wysoką jakością obsługi posprzedażowej. Na rynku są dostępne rozwiązania, które pozwalają usprawnić proces dostawy, zarówno po stronie nadawcy przesyłki, czyli e-sklepu, jak i po stronie kupującego.

E-commerce absolutnie wiedzie prym. To już nie jest chwilowy trend, a potężna gałąź gospodarki – mówi agencji Newseria Biznes Jarosław Śliwa, partner w spółce Alfa Projekt, dostawcy rozwiązań IT m.in. dla firm kurierskich. – W dodatku będzie ona coraz potężniejsza, o czym świadczy choćby podpisane ostatnio porozumienie między Pocztą Polską a chińskim gigantem rynku kurierskiego STO Express. Polska będzie centralnym hubem na tę część Europy dla gigantycznego importu dóbr z Chin.

To m.in. rosnący segment e-handlu powoduje, że w najbliższych dwóch latach rynek kurierski ma się rozwijać w tempie ok. 12 proc. rocznie. W 2018 roku jego wartość sięgnie 6,4 mld zł – ocenia PwC.

Jeszcze 8–10 lat temu firmy kurierskie stanowiły zupełnie inny rodzaj usługi. Dzisiaj usługa kurierska jest czymś bardzo powszechnym, a e-sklepy nie wyobrażają sobie zakończenia procesu sprzedaży bez korzystania z tzw. ostatniej mili – mówi Jarosław Śliwa. – Niedawno standardem na rynku była dostawa do domu, dzisiaj mówi się o click and collect, czyli zamów w jednym miejscu, odbierz w drugim, możliwość dostawy peer-to-peer, czyli bezpośrednio z miejsca do miejsca. Tego oczekują współcześnie użytkownicy.

Rosnące wymagania klientów zmuszają firmy kurierskie do inwestycji w nowoczesne rozwiązania, które usprawnią proces dystrybucji przesyłek.

Nasza platforma AndUp pozwala firmie obsługującej e-sklep na pełną kontrolę procesu od momentu zakupu przez klienta do momentu dostawy danego dobra do tego klienta – wyjaśnia Jarosław Śliwa. – To rozwiązanie ma trzy wymiary. Wprowadza usprawnienia dla firmy kurierskiej, aby mogła sprawnie zarządzać procesem dostawy, dla klienta tej firmy, czyli e-sklepu, który ma sprawnie dostarczoną przesyłkę, i wreszcie dla odbiorcy końcowego przesyłki.

Klient e-sklepu dzięki specjalnym modułom w witrynie danego sprzedawcy ma ciągłą informację o dostawie – momencie wysyłki i przewidywanym czasie doręczenia. Ma także możliwość elastycznego reagowania i zmienienia miejsca dostawy w każdym momencie procesu, co w dzisiejszym mobilnym świecie jest bardzo przydatną usługą. Wprowadzenie takich opcji daje przewagę danemu sklepowi internetowemu. Choć klienci wciąż zwracają uwagę na cenę produktu, to przy zbliżonej ofercie e-sklepów wybiorą ten, który oferuje szybką dostawę i gwarantuje wysoką jakość obsługi.

Jak wskazuje Śliwa, proponowane przez firmę systemy stosowane są nie tylko w e-handlu, lecz także w innych branżach opartych o logistykę, np. w wielkopowierzchniowych obiektach magazynowych, dystrybucji farmaceutyków czy transporcie paletowym.

Sukcesem jest to, że zauważyliśmy pewną niszę na rynku – mówi partner Alfa Projekt. – Dzisiejszy rynek e-commerce jest tak szybki i tak szybko się rozwija, że stara metoda zarządzania, włącznie z budową własnych działów inhouse’owych, które produkują oprogramowanie specjalnie dla firmy, nie są już wydajne i trzeba się posiłkować firmami zewnętrznymi. Jesteśmy w stanie dzisiaj dostarczyć klientowi produkt, który może być wdrażany w ciągu 3–4 miesięcy po uzgodnieniu pewnych szczegółów, a następnie dostosowany do jego indywidualnych potrzeb.

Jak podkreśla, spółka obserwuje rosnące zainteresowanie platformą. Prowadzi rozmowy z partnerami nie tylko w Polsce, lecz także za granicą.

Do pobrania

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Samorządowy Kongres Finansowy

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Rewolucja w legislacji dotyczącej opakowań i powstających z nich odpadów. Działania firm wyprzedzają wymogi prawne

Po długich i burzliwych pracach Parlament Europejski przyjął ostatecznie pod koniec kwietnia br. rozporządzenie PPWR w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych. Oczekuje się, że nowe przepisy wejdą w życie w 2026 roku i będą stanowić rewolucję nie tylko dla konsumentów, ale przede wszystkim dla przemysłu, który będzie musiał położyć dużo większy nacisk na ekoprojektowanie i wziąć odpowiedzialność za odpady powstające z wytwarzanych produktów. Część firm już zaczęła wprowadzać w tym zakresie zmiany na własną rękę, m.in. eliminując odpady z tworzyw sztucznych.

Infrastruktura

Polskie aglomeracje stają się coraz bardziej cyfrowe. Skokowo wzrasta zużycie danych w sieci

W 12 największych polskich metropoliach mieszka 16 mln Polaków, a każdego dnia z przedmieść do centrów dojeżdża do pracy i szkoły od 50 tys. do nawet 300 tys. ludzi – wynika z raportu Play. To duże wyzwanie dla infrastruktury miast, również telekomunikacyjnej, bo zużycie danych dynamicznie rośnie. W sieci Play wzrost ten już dwukrotnie przekroczył gwałtowny skok z okresu pandemii COVID-19. Dostęp do szybkiego internetu mobilnego i stacjonarnego jest obecnie kluczowy dla miast, a do tego konieczne są dalsze inwestycje w infrastrukturę sieciową.

Firma

Przedsiębiorcy chcą mieć wszystkie produkty finansowe i biznesowe na jednej platformie. W takie rozwiązania inwestują banki i firmy leasingowe

Niemal 70 proc. mikro-, małych i średnich firm chciałoby mieć zgromadzone wszystkie produkty finansowe na jednej platformie – wynika z raportu EFL  „Cyfrowa (r)ewolucja na rynku leasingu. Pod lupą”. Dodatkowo chętnie korzystaliby w jej ramach z usług ułatwiających prowadzenie biznesu, jak wsparcie księgowe, prawne, możliwość załatwienia sprawy urzędowej, rezerwacji noclegu na podróż służbową czy zakupu pakietu usług medycznych. Nad takimi hubami dla przedsiębiorców intensywnie pracują zarówno banki, jak i firmy leasingowe. Takie narzędzie udostępnili właśnie Credit Agricole i Grupa EFL.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.