Newsy

Polscy producenci okien i drzwi podbijają rynki europejskie. Do zagranicznych klientów trafiło blisko 9 mln produktów

2016-06-08  |  06:35

W ubiegłym roku Polska wyprzedziła Niemcy w sprzedaży za granicę stolarki budowlanej. Na eksport trafiło łącznie 8,8 mln okien i drzwi, a wartość sprzedaży, po wzroście o blisko 12 proc., przekroczyła 1,55 mld euro. – Na europejskim rynku stolarki budowlanej atutem polskich firm jest wciąż relatywnie niska cena, ale w połączeniu z wysoką jakością – przekonuje prezes Oknoplastu. Na znaczeniu zyskują także różnego rodzaju innowacje, głównie w zakresie energooszczędności i termoizolacji.

Atrakcyjność polskich producentów okien wynika przede wszystkim z konkurencyjnej ceny. Istotne są także innowacje, czyli wszelkiego rodzaju nowinki techniczne – przekonuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Mikołaj Placek, prezes firmy Oknoplast.

Branża stolarki okiennej i budowlanej jest jedną z najbardziej konkurencyjnych sektorów polskiej gospodarki. Na krajowym rynku prowadzi działalność około 2,5 tys. producentów tego rodzaju wyrobów. Nawet 60–70 proc. ich produktów trafia za granicę, głównie do Unii Europejskiej.

Zdaniem Mikołaja Placka firmy dostosowują profil produkcji do wymagań rynku docelowego. W poszczególnych krajach klienci zwracają bowiem uwagę na nieco inne elementy. W Polsce jedną z najważniejszych cech okna jest termoizolacyjność, czyli oszczędności związane z ogrzewaniem. Na rynku niemieckim szczególnie ważne są aspekty techniczne – produkt musi dobrze działać, być ergonomiczny, łatwy w obsłudze i służyć latami. We Włoszech i Francji klienci przykładają większą niż w innych krajach wagę do designu, koloru oraz wykończenia.

W całej Europie rośnie przy tym zapotrzebowanie na okna energooszczędne – wskazuje Mikołaj Placek. – Trend ten widzimy od lat w Polsce, Niemczech i na pozostałych rynkach Europy Środkowej. Ostatnio postępuje on także na innych rynkach UE, szczególnie południowych, takich jak Włochy, Francja czy Hiszpania. Tam jednak nie jest to związane z oszczędnością energii w ogrzewaniu, ale w klimatyzacji.

Z danych Centrum Analiz Branżowych (CAB) wynika, że w ubiegłym roku powstało w Polsce prawie 13 mln okien, o 4,5 proc. więcej niż w 2014 roku, oraz ponad 8,2 mln drzwi (wzrost o 9,5 proc.). Boom w branży wynika w głównej mierze z szybko rosnącego eksportu. W tym samym czasie spadała aktywność najsilniejszych wcześniej producentów niemieckich. W rezultacie Polska, z 21-proc. udziałem, stała się największym eksporterem tego rodzaju wyrobów wśród krajów UE.

Obecnie 70 proc. okien sprzedanych za granicę trafia do Unii, z czego 60–70 proc. do Niemiec – precyzuje Mikołaj Placek. – Eksport stanowi dzisiaj ponad 70 proc. przychodów Oknoplastu. Nasz udział w eksporcie z Polski okien z tworzyw sztucznych wynosi ponad 15 proc.

Do pobrania

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Samorządowy Kongres Finansowy

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Rewolucja w legislacji dotyczącej opakowań i powstających z nich odpadów. Działania firm wyprzedzają wymogi prawne

Po długich i burzliwych pracach Parlament Europejski przyjął ostatecznie pod koniec kwietnia br. rozporządzenie PPWR w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych. Oczekuje się, że nowe przepisy wejdą w życie w 2026 roku i będą stanowić rewolucję nie tylko dla konsumentów, ale przede wszystkim dla przemysłu, który będzie musiał położyć dużo większy nacisk na ekoprojektowanie i wziąć odpowiedzialność za odpady powstające z wytwarzanych produktów. Część firm już zaczęła wprowadzać w tym zakresie zmiany na własną rękę, m.in. eliminując odpady z tworzyw sztucznych.

Infrastruktura

Polskie aglomeracje stają się coraz bardziej cyfrowe. Skokowo wzrasta zużycie danych w sieci

W 12 największych polskich metropoliach mieszka 16 mln Polaków, a każdego dnia z przedmieść do centrów dojeżdża do pracy i szkoły od 50 tys. do nawet 300 tys. ludzi – wynika z raportu Play. To duże wyzwanie dla infrastruktury miast, również telekomunikacyjnej, bo zużycie danych dynamicznie rośnie. W sieci Play wzrost ten już dwukrotnie przekroczył gwałtowny skok z okresu pandemii COVID-19. Dostęp do szybkiego internetu mobilnego i stacjonarnego jest obecnie kluczowy dla miast, a do tego konieczne są dalsze inwestycje w infrastrukturę sieciową.

Firma

Przedsiębiorcy chcą mieć wszystkie produkty finansowe i biznesowe na jednej platformie. W takie rozwiązania inwestują banki i firmy leasingowe

Niemal 70 proc. mikro-, małych i średnich firm chciałoby mieć zgromadzone wszystkie produkty finansowe na jednej platformie – wynika z raportu EFL  „Cyfrowa (r)ewolucja na rynku leasingu. Pod lupą”. Dodatkowo chętnie korzystaliby w jej ramach z usług ułatwiających prowadzenie biznesu, jak wsparcie księgowe, prawne, możliwość załatwienia sprawy urzędowej, rezerwacji noclegu na podróż służbową czy zakupu pakietu usług medycznych. Nad takimi hubami dla przedsiębiorców intensywnie pracują zarówno banki, jak i firmy leasingowe. Takie narzędzie udostępnili właśnie Credit Agricole i Grupa EFL.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.