Mówi: | Zbigniew Prokopczyk |
Funkcja: | dyrektor departamentu marketingu |
Firma: | Agencja Mienia Wojskowego |
Zbyt mało gruntów przygotowanych pod największe inwestycje przemysłowe. To obniża zainteresowanie zagranicznych koncernów Polską
Niewielki wybór gotowych gruntów o wystarczająco dużej powierzchni przystosowanych pod kompleksową inwestycję to jeden z powodów, dla których Polska przegrała kilka razy wyścig o wielkie projekty przemysłowe międzynarodowych koncernów. Jednym ze źródeł takich gruntów może być Agencja Mienia Wojskowego, która w swojej ofercie ma kilka takich nieruchomości – w dobrej lokalizacji i z gotową infrastrukturą. Obecnie są one prezentowane zagranicznym inwestorom.
– Jeśli rozpatrujemy kwestie lokalizacji w Polsce dużych zakładów produkcyjnych branży ciężkiej, samochodowej, lotniczej czy elektrotechnicznej, to niestety brakuje gruntów o dużej powierzchni przygotowanych do utworzenia np. fabryki samochodów – mówi agencji informacyjnej Newseria Zbigniew Prokopczyk, dyrektor Departamentu Marketingu w Agencji Mienia Wojskowego (AMW). – Takie nieruchomości muszą mieć przynajmniej 100 ha. Brak jest w Polsce dużej liczby tego typu nieruchomości, które byłyby przygotowane do rozpoczęcia inwestycji w dosyć krótkim okresie, od roku do dwóch lat.
Zaznacza, że AMW, zajmująca się gospodarowaniem mieniem Skarbu Państwa, jako jedna z nielicznych ma nieruchomości o takim obszarze. Według informacji z marca 2016 roku w zasobie Agencji znajduje się ponad 6 tys. nieruchomości o łącznej powierzchni przekraczającej 5 tys. ha, na terenie całego kraju. Łączna wartość wszystkich działek i obiektów w zasobie Agencji szacowana jest na 1,5–2 mld zł. W ofercie są m.in. nieruchomości administracyjno-biurowe, rekreacyjno-wypoczynkowe, magazynowe, tereny przeznaczone pod zabudowę mieszkaniową, a także tereny inwestycyjne.
– Mówimy tutaj o 3–4 nieruchomościach znakomicie zlokalizowanych pod względem dostępności do dróg publicznych, autostrad, dróg ekspresowych. AMW oferuje zagranicznym inwestorom nieruchomości, które są przygotowane do inwestycji – podkreśla Prokopczyk. – Nieruchomość musi być gotowa na już. Często jest taka potrzeba, by dzisiaj przeprowadzić transakcję, a wiosną ruszyć z budową fabryki. Musimy być więc przygotowani pod względem technicznym i planistycznym.
Jak wskazuje przedstawiciel Agencji, obiecujące lokalizacje wyselekcjonowane przez AMW pod duże inwestycje to chociażby ponad 300 ha po byłym lotnisku obok Oleśnicy nieopodal Wrocławia czy ponad 500 ha gruntu przy Nowym Mieście nad Pilicą. Wśród gruntów pod mniejszą produkcję lub centra logistyczne wskazuje prawie 40 ha gruntu w Łodzi, przy ul. Pryncypalnej, niedaleko skrzyżowania autostradowego.
– Czasami Polska przegrywa wyścig o duże inwestycje ze względu na zbyt zawiłe procedury czy zbyt wiele podmiotów, które są zaangażowane w wyszukiwanie i oferowanie nieruchomości zagranicznym inwestorom. Powinniśmy mówić jednym głosem, znieść wszystkie biurokratyczne ograniczenia. Być może chodzi też o lepszą koordynację, żeby był jeden podmiot, który będzie oferował w imieniu zgromadzonych posiadaczy nieruchomość inwestycyjną zagranicznemu inwestorowi – rozważa dyrektor AMW.
W ostatnich latach Polska przegrała wyścig o kilka prestiżowych inwestycji motoryzacyjnych z Jaguar LandRover na czele. Za to flagową inwestycją przemysłową, jaką Polska może się pochwalić, jest fabryka firmy Volkswagen o wartości 800 mln euro. Inwestycje w Specjalnych Strefach Ekonomicznych (SSE) wzrosły do niemal 10 mld zł w 2015 roku.
– Jeśli chodzi o AMW, to kapitał europejski poznał już polski rynek z dobrej strony i jest tutaj konsekwentny w inwestycjach. Mam na myśli kapitał niemiecki, angielski, sporo jest zapytań z Francji, więc konsekwentnie Europa Zachodnia – wymienia Zbigniew Prokopczyk. – Z drugiej strony liczę również na obudzenie się polskiego kapitału. Słyszymy, jaka dużo gotówki jest zgromadzone na kontach bankowych Polaków. Mam nadzieję, że będzie możliwość, żeby Polacy mogli inwestować w sposób bezpieczny i będą takie instrumenty, które pozwolą na bezpieczne lokowanie tych oszczędności w dobrych inwestycjach na rynku nieruchomości.
Według danych Analiz Online po II kwartale roku Polacy na depozytach terminowych, w obligacjach, akcjach, polisach inwestycyjnych i funduszach zgromadzili ponad 530 mld zł. Depozyty wciąż są najpopularniejszą formą oszczędzania mimo rekordowo niskich stóp procentowych. Jednocześnie rośnie popularność inwestycji nieruchomościowych, a przede wszystkim kupowanie mieszkań na wynajem. Szacunki mówią, że co trzeci nabywany lokal mieszkalny jest przeznaczony na ten cel. Szansą na przekonanie Polaków do inwestycji w nieruchomości komercyjne może być planowane wprowadzenie ustawy o funkcjonowaniu tzw. funduszy REIT. Mają one umożliwiać inwestowanie w portfele nieruchomości generujących czynsze, z których udziałowcy REIT otrzymywaliby dywidendę.
Czytaj także
- 2024-05-13: Europejski Bank Inwestycyjny stawia na projekty niskoemisyjnej energetyki i bezpieczeństwa. Finansowanie dla Polski to 5 mld euro rocznie
- 2024-04-19: Branża infrastrukturalna szykuje się na inwestycyjny boom. Projektanci i inżynierowie wskazują na szereg wyzwań w kolejnych latach
- 2024-04-05: Wydatki na zbrojenia nabierają tempa. Przez ostatnie 30 lat państwa NATO tkwiły w letargu
- 2024-04-11: Tylko 12 proc. Polaków dobrze zna się na giełdzie. Bez edukacji finansowej trudno będzie pobudzić inwestycje
- 2024-05-02: Wraz ze wzrostem cen standardowych nieruchomości rośnie zainteresowanie segmentem premium. Co 10. lokal w Polsce ma podwyższony standard
- 2024-04-12: Rynek nieruchomości premium w Polsce szybko rośnie. Do Europy Zachodniej sporo nam jeszcze brakuje
- 2024-03-22: Polskie firmy poniżej unijnej średniej pod względem cyfryzacji. Większość nie korzysta z chmury, elektronicznej wymiany informacji czy sztucznej inteligencji
- 2024-03-13: Niski poziom wiedzy finansowej powstrzymuje Polaków przed inwestowaniem na giełdzie. Ruszają zapisy na bezpłatne szkolenia dla tysiąca chętnych
- 2023-12-29: Od 1 stycznia obowiązuje nowa lista substancji zakazanych w sporcie. Znalazł się na niej popularny, silny lek przeciwbólowy
- 2024-01-17: Branża ochrony mierzy się ze wzrostem płacy minimalnej. Mimo rosnących stawek zmaga się także z niedoborem kadr
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Francuskie firmy z potężnym wkładem w polską gospodarkę. Reinwestują tu połowę wypracowywanych zysków i zatrudniają prawie 230 tys. osób
Polska jest dziś dla Francji kluczowym partnerem gospodarczym w Europie Środkowo-Wschodniej. Na naszym rynku francuskie firmy ulokowały blisko połowę wszystkich swoich inwestycji w regionie CEE – obecnie działa ich tu 1,2 tys., tworzą łącznie 227 tys. bezpośrednich miejsc pracy i co najmniej drugie tyle pośrednich, u swoich dostawców i partnerów. Skumulowana wartość bezpośrednich inwestycji francuskich firm w Polsce wyniosła dotąd 108 mld zł. Szybko jednak rośnie, ponieważ przedsiębiorstwa znad Sekwany reinwestują 50 proc. wypracowanych przez siebie zysków, głównie w automatyzację i innowacje środowiskowe – wynika z nowego raportu, opublikowanego przez Francusko-Polską Izbę Gospodarczą we współpracy z Instytutem Debaty Eksperckiej i Analiz Quant Tank.
Transport
Europejski Bank Inwestycyjny stawia na projekty niskoemisyjnej energetyki i bezpieczeństwa. Finansowanie dla Polski to 5 mld euro rocznie
Ponad 85 mld euro w ciągu ostatnich 20 lat zainwestował w Polsce Europejski Bank Inwestycyjny. Środki te przeznaczono przede wszystkim na budowę infrastruktury: dróg czy kolei. Obecnie najwyższy priorytet mają energetyka oraz bezpieczeństwo. Kolejnym etapem powinna być cyfryzacja oraz inwestycje w nowoczesne technologie i podniesienie innowacyjności. Cel to zwiększenie liczby patentów i licencji powstających w Polsce, a w konsekwencji – wzrost konkurencyjności naszego kraju.
Transport
Przed polskimi firmami transportowymi piętrzą się problemy. Obok konkurencji z Ukrainy są nim także liczni pośrednicy działający na unijnym rynku
Jednym z najpoważniejszych problemów firm transportowych jest dziś udział ogromnej liczby pośredników na unijnym rynku. – W sprytny sposób podkupują zlecenia, przetrzymując je do ostatniej chwili, kiedy mogą je dobrze, za niską cenę sprzedać. W efekcie przewoźnik wykonuje fracht o wartości niepokrywającej kosztów takiego transportu – mówi Jan Buczek, prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce. Jak ocenia, polska branża transportowa jest w tej chwili w kryzysie, wywołanym przez cały szereg nakładających się na siebie czynników, w tym także m.in. spowolnienie w europejskiej gospodarce i wyzwania związane z redukcją emisji. Zakłócenia powodowane ostatnimi protestami i blokowaniem polsko-ukraińskiej granicy tylko te problemy potęgują.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.