Mówi: | Franz Jurkowitsch |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Warimpex Finanz- und Beteiligungs AG |
Warimpex widzi potencjał dla biurowców tylko poza Warszawą. Polska najlepszym rynkiem regionu
Warimpex nie zamierza inwestować na rynku biurowców w Warszawie, ograniczając się na stołecznym rynku do inwestycji w hotele. W segmencie biurowym spółka skoncentruje się na miastach regionalnych. Przewidywany w Polsce wzrost gospodarczy i duży, transparentny rynek to czynniki gwarantujące rozwój zarówno w obszarze nieruchomości biurowych, jak i hoteli. Potencjał ma też Rumunia, jednak brakuje tam przejrzystego prawa.
‒ Z punktu widzenia regionu Polska ma bardzo duży potencjał. To budynki biurowe w miastach regionalnych oraz hotele w Warszawie i innych miastach – ocenia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Franz Jurkowitsch, prezes zarządu Warimpex Finanz- und Beteiligungs AG. ‒ Oczywiście na niektórych rynkach będzie nadpodaż, tak jak ma to miejsce w Warszawie na rynku biurowym, dlatego tu nie będziemy inwestować. Ale są też inne miasta, gdzie nie ma ryzyka nadpodaży, i tam planujemy inwestycje.
Warimpex prowadzi obecnie jedną inwestycję w Polsce – modernizację biurowca Multi Development w Krakowie przy ul. Mogilskiej. Budynek powinien zostać oddany w drugiej połowie przyszłego roku, o ile spółka bez większych problemów uzyska wszystkie pozwolenia. W portfelu Warimpeksu w Polsce znajduje się 6 hoteli (dwa w Krakowie, jeden w Łodzi, jeden w Katowicach, warszawski Intercontinental oraz Amber Baltic w Międzyzdrojach) i biurowiec Parkur Tower w Warszawie.
Spółka ma również budynki w Czechach, Francji, Niemczech, na Węgrzech, w Austrii, Rumunii i Rosji. To właśnie te dwa ostatnie rynki, poza Polską, są z jej punktu widzenia bardzo obiecujące, choć to nasz kraj pozostaje liderem.
‒ Polska to największy rynek. Jest znacznie większy niż wszystkie kraje sąsiednie. Jedynie Rumunia jest porównywalna, bo spośród krajów Unii Europejskiej ma podobny rynek wewnętrzny, ale jest on mniej transparentny, trzeba zatem być ostrożniejszym. Widzę potencjalnie duży rynek w Rosji, ale oczywiście sytuacja polityczna musi się uspokoić, byśmy mogli tam działać – podkreśla Jurkowitsch.
Pomimo niespokojnej sytuacji w Rosji i nasilających się wzajemnych sankcji pomiędzy Moskwą a UE Warimpex nie zamierza przerywać inwestycji w tym kraju. Obecnie trwa budowa biurowca o powierzchni 15 tys. mkw. Business Tower Zeppelin w pobliżu lotniska w Petersburgu. Jurkowitsch dodaje, że zarówno hotele, jak i biurowce mają w tym kraju duży potencjał, szczególnie te poza Moskwą.
Zaznacza też, że to właśnie sytuacja na wschodzie Ukrainy będzie miała duży wpływ na dalszy rozwój rynku nieruchomości komercyjnych w tym roku. Najważniejszym czynnikiem pozostaje ogólny stan gospodarki i wzrost PKB w obrębie UE.
Czytaj także
- 2024-04-26: Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
- 2024-04-23: Efekt Taylor Swift na rynku najmu krótkoterminowego. Europejska trasa koncertowa pozwoli wynajmującym zarobić miliony
- 2024-04-08: Warszawa staje się jedną z bardziej zielonych europejskich stolic. Ponad 15 proc. powierzchni stanowią lasy
- 2024-04-02: Rynek wynajmu krótkoterminowego bardzo szybko rośnie. Co roku przybywa na nim kilka tysięcy apartamentów i domów wakacyjnych
- 2024-05-02: Wraz ze wzrostem cen standardowych nieruchomości rośnie zainteresowanie segmentem premium. Co 10. lokal w Polsce ma podwyższony standard
- 2024-04-12: Rynek nieruchomości premium w Polsce szybko rośnie. Do Europy Zachodniej sporo nam jeszcze brakuje
- 2024-03-25: Jan Wieczorkowski: Trema jest zawsze przed spektaklem. Kiedyś proponowałem innym aktorom medytację, ale każdy ma swoje sposoby
- 2024-03-14: Udział lokalnego kapitału w polskim rynku nieruchomości wciąż jest znikomy. Nowe regulacje prawne mogłyby to zmienić
- 2024-02-29: Szybko wyprzedawane mieszkania dużym problemem dla nabywców. Nowa aplikacja pomoże im śledzić na bieżąco ogłoszenia z portali
- 2024-01-12: Coraz więcej firm chce ograniczać pracę zdalną. Oczekiwania pracowników wobec biur są coraz bardziej wyśrubowane
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media i PR
Komunikacja celów środowiskowych w centrum zainteresowania biznesu. Takich informacji coraz częściej szukają konsumenci
Z roku na rok coraz więcej firm kładzie nacisk na kwestie zrównoważonego rozwoju. Trend ten lata temu rozpoczęły przedsiębiorstwa świadome swojego wpływu na środowisko naturalne, klimat i lokalne społeczności, w których funkcjonują. Obecnie coraz częściej katalizatorem napędzającym tego typu działania są wymagania konsumentów, którzy oczekują od firm takiej odpowiedzialności, a także coraz większa presja regulacyjna ze strony UE. Z każdym rokiem przybywa deklaracji biznesu dotyczących ograniczania emisji, dążenia do neutralności klimatycznej i nowych, prośrodowiskowych inicjatyw. – Teraz cała sztuka w tym, żeby te działania dobrze komunikować – mówi Aleksandra Majda, ekspertka ESG Impact Network i Agencji Go Green.
Bankowość
Przewodniczący KNF: Niepokoi nas ograniczone zainteresowanie przedsiębiorców inwestycjami. To wpływa na niski popyt na kredyty inwestycyjne
W I kwartale 2024 roku banki poprawiły wyniki, mimo że bazą porównawczą jest znakomity dla nich 2023 rok. Mają więc możliwości udzielania kredytów firmom na rozwój. Problemem jest jednak wstrzemięźliwa postawa samych przedsiębiorstw w zaciąganiu pożyczek inwestycyjnych oraz poszukiwaniu innych źródeł finansowania inwestycji. Bolączką polskiego rynku jest zwłaszcza słabość rynku kapitałowego, czyli finansowania poprzez giełdę.
Przemysł
Trwają intensywne przygotowania do polskiej misji na Międzynarodową Stację Kosmiczną. Siedem eksperymentów jest już w trakcie budowy
Wykorzystanie sztucznej inteligencji w kosmosie, wpływ długotrwałego pobytu w kosmosie na zdrowie psychiczne, ale też na układ odpornościowy – to niektóre z obszarów eksperymentów, które zostaną przeprowadzone w warunkach mikrograwitacji podczas pierwszej polskiej misji na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. W ubiegłym tygodniu Europejska Agencja Kosmiczna podpisała siedem kontraktów na ich realizację z polskimi instytucjami i firmami. – Ta lista będzie się wydłużać i mam nadzieję, że wszystkie wybrane 18 projektów poleci na stację kosmiczną – mówi Sławosz Uznański, astronauta, który będzie przeprowadzać te eksperymenty na orbicie.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.