Newsy

DNB Bank Polska rozwija bankowość korporacyjną. 700 mln zł kredytów dla firm w I półroczu

2014-09-10  |  06:55
Mówi:Artur Tomaszewski
Funkcja:prezes zarządu
Firma:DNB Bank Polska SA
  • MP4
  • DNB Bank Polska chce znaleźć się w gronie pięciu najlepiej ocenianych banków korporacyjnych. Strategia banku polega na rozwoju kompetencji w kluczowych branżach, takich jak energetyka, surowce, TMT, motoryzacja czy sektor publiczny. DNB chce umacniać swoją pozycję nie tylko w obszarze szeroko pojętego finansowania, lecz także poprzez wyspecjalizowane produkty, takie jak np. instrumenty zabezpieczające ryzyko zmiany cen surowców. Równocześnie bank pracuje nad dalszą poprawą efektywności.

    Znacząco obniżyliśmy bazę kosztową, jednocześnie od stycznia rozwijamy dynamicznie bankowość korporacyjną. Efekty są takie, że w pierwszym półroczu osiągnęliśmy wynik finansowy na poziomie powyżej 25 mln zł zysku netto. Naszą ambicją jest podwoić ten wynik w drugim półroczu – mówi agencji  informacyjnej Newseria Artur Tomaszewski, prezes zarządu DNB Bank Polska.

    W pierwszym półroczu 2014 r. DNB Bank Polska udzielił blisko 700 mln zł kredytów w sektorze bankowości korporacyjnej. Plan na drugą połowę roku zakłada uruchomienie nowych kredytów na kwotę 800 mln zł i osiągnięcie 50 mln zł zysku netto na koniec roku 2014. Wartość portfela kredytowego banku wynosi 7,9 mld zł, z czego ponad 3,4 mld zł stanowią kredyty korporacyjne. Pozostałą część aktywów kredytowych stanowią kredyty hipoteczne, których bank udzielał do 2013 r., gdy prowadził jeszcze działalność w segmencie detalicznym.

    DNB pracuje w dalszym ciągu nad poprawą wskaźników efektywności. Liczony na koniec czerwca 2014 r. wskaźnik kosztów do dochodów (C/I) wyniósł 69,2 proc. wobec 78,9 proc. rok wcześniej. To znacznie powyżej średniej rynkowej, która jest na poziomie około 50 proc.

    Topierwsze miesiące, pierwszy rok po głębokiej restrukturyzacji. Naszą ambicją jest sprowadzić ten wskaźnik do poziomu 55 proc. w przyszłym roku. W obszarze samej bankowości korporacyjnej mamy już wskaźnik C/I na poziomie 45 proc., więc poniżej średniej rynkowej i zamierzamy go dalej obniżać – zapowiada Tomaszewski.

    Przewagą konkurencyjną banku mają być konsekwentnie budowane kompetencje sprzedażowe oraz kompetencje analityków czy ekspertów. DNB specjalizuje się w finansowaniu energetyki (w tym odnawialnej), branży surowcowej, samochodowej, telekomunikacyjnej, mediów oraz spółek technologicznych. Listę zamyka szeroko rozumiany sektor publiczny, czyli przede wszystkim samorządy. Bank chce rozwijać specjalistyczne produkty tworzone dla wyżej wymienionych branż.

    Wprowadziliśmy produkt umożliwiający zabezpieczanie ryzyka zmian cen surowców – nie tylko ropy i gazu, lecz także marży rafineryjnej, cen metali czy zbóż. Myślę, że to jest interesujący produkt, bo umożliwia klientom zabezpieczanie się bez blokowania własnej gotówki, czego wymaga większość giełd towarowych na świecie – wskazuje prezes DNB Bank Polska.

    Innym ważnym rynkiem dla banku są samorządy, dla których DNB przygotował już ponad 250 programów emisji obligacji. Jego obecna ekspozycja na ten sektor to 700 mln zł i ta wielkość powinna rosnąć, ponieważ samorządy prawdopodobnie będą zwiększać zadłużenie w celu sfinansowania inwestycji w nowej perspektywie finansowej UE.

    DNB Bank Polska chce równoważyć portfel kredytowy, finansując także największe spółki, choć marże w tym segmencie są niskie. Zdaniem Tomaszewskiego zaletą takiego podejścia jest możliwość sprzedaży dużym spółkom także innych produktów.

    Marże w kredytach korporacyjnych są bardzo niskie. Dlatego oferujemy także produkty z wyższą wartością dodaną, na przykład finansowanie międzynarodowego handlu czy finansowanie farm wiatrowych w strukturach projektowych. Za tę wiedzę i kompetencje można oczekiwać wyższego wynagrodzenia. Stąd te produkty mają wyższą marżę – podsumowuje Artur Tomaszewski.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Samorządowy Kongres Finansowy

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Rewolucja w legislacji dotyczącej opakowań i powstających z nich odpadów. Działania firm wyprzedzają wymogi prawne

    Po długich i burzliwych pracach Parlament Europejski przyjął ostatecznie pod koniec kwietnia br. rozporządzenie PPWR w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych. Oczekuje się, że nowe przepisy wejdą w życie w 2026 roku i będą stanowić rewolucję nie tylko dla konsumentów, ale przede wszystkim dla przemysłu, który będzie musiał położyć dużo większy nacisk na ekoprojektowanie i wziąć odpowiedzialność za odpady powstające z wytwarzanych produktów. Część firm już zaczęła wprowadzać w tym zakresie zmiany na własną rękę, m.in. eliminując odpady z tworzyw sztucznych.

    Infrastruktura

    Polskie aglomeracje stają się coraz bardziej cyfrowe. Skokowo wzrasta zużycie danych w sieci

    W 12 największych polskich metropoliach mieszka 16 mln Polaków, a każdego dnia z przedmieść do centrów dojeżdża do pracy i szkoły od 50 tys. do nawet 300 tys. ludzi – wynika z raportu Play. To duże wyzwanie dla infrastruktury miast, również telekomunikacyjnej, bo zużycie danych dynamicznie rośnie. W sieci Play wzrost ten już dwukrotnie przekroczył gwałtowny skok z okresu pandemii COVID-19. Dostęp do szybkiego internetu mobilnego i stacjonarnego jest obecnie kluczowy dla miast, a do tego konieczne są dalsze inwestycje w infrastrukturę sieciową.

    Firma

    Przedsiębiorcy chcą mieć wszystkie produkty finansowe i biznesowe na jednej platformie. W takie rozwiązania inwestują banki i firmy leasingowe

    Niemal 70 proc. mikro-, małych i średnich firm chciałoby mieć zgromadzone wszystkie produkty finansowe na jednej platformie – wynika z raportu EFL  „Cyfrowa (r)ewolucja na rynku leasingu. Pod lupą”. Dodatkowo chętnie korzystaliby w jej ramach z usług ułatwiających prowadzenie biznesu, jak wsparcie księgowe, prawne, możliwość załatwienia sprawy urzędowej, rezerwacji noclegu na podróż służbową czy zakupu pakietu usług medycznych. Nad takimi hubami dla przedsiębiorców intensywnie pracują zarówno banki, jak i firmy leasingowe. Takie narzędzie udostępnili właśnie Credit Agricole i Grupa EFL.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.