Newsy

Polski e-handel będzie w 2020 roku wart 60 mld zł. Jego rozwój napędzi segment płatności online

2016-08-11  |  06:45

Wartość e-handlu w Polsce, która obecnie sięga 36 mld zł, w ciągu kolejnych czterech lat wzrośnie aż do 60 mld zł. Wraz z dynamicznym wzrostem zakupów w sieci prężnie rozwija się także segment płatności. W Polsce dużą popularnością cieszy się metoda pay-by-link, czyli automatyczne przelewy, podczas gdy na innych rozwiniętych rynkach dominują karty. – Płatności będą coraz prostsze i będą w minimalnym stopniu angażowały klienta – mówi prezes zarządu Dotpay.

– W Polsce w tym roku rynek szacowany jest na prawie 36 mld zł. Do 2020, według szacunków specjalistów, ma urosnąć do 60 mld, więc jest bardzo dynamiczny. Jest bardzo duże pole do zagospodarowania – mówi agencji Newseria Biznes Andrzej Budzik, prezes zarządu Dotpay. – Rynek wokół Polski jest trochę bardziej dojrzały. Na Zachodzie rośnie w tempie kilkunastu procent rocznie, ale to są już bardzo duże wolumeny obrotu. W krajach Europy Środkowo-Wschodniej, podobnie jak w Polsce, także są wzrosty.

Jak wskazuje przedstawiciel Dotpay, choć na świecie dominującą metodą zapłaty za zakupy w internecie są karty płatnicze, to w Polsce najpopularniejsze są tzw. płatności pay-by-link. Transakcja jest w tym wypadku dokonywana za pośrednictwem specjalnie wygenerowanego linku prowadzącego do serwisu transakcyjnego banku. Wystarczy się w nim zalogować i potwierdzić płatność, bez konieczności wpisywania danych jak w wypadku standardowego przelewu.

– Świat startował z takiego poziomu, że najpierw rozwinęły się karty. Kiedy ruszał polski rynek, była już dostępna metoda pay-by-link – zaznacza Andrzej Budzik.

Dotpay ma ok. 15-proc. udział w rynku pay-by-link. Dzięki niedawno ogłoszonemu połączeniu z eCard, jednym z głównych graczy w płatnościach kartami, chce zbudować pozycję lidera w zakresie usług płatniczych dla sektora e-commerce w Polsce, jak również dalszą konsolidację rynku i ekspansję w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. 

 Myślę, że płatności elektroniczne będą szły głównie w kierunku swego rodzaju „uberyzacji”, czyli skrócenia ścieżki płatności, ułatwienia klientowi całego procesu i jak najmniejszego angażowania go w wybór tego, czym chce zapłacić – mówi prezes Dotpay.

Podkreśla, że ciekawym kierunkiem rozwoju płatności jest BLIK. Jest to metoda przeprowadzania transakcji za pomocą smartfona opracowana przez spółkę Polski Standard Płatności stworzoną przez czołowe krajowe banki. Płatność BLIK jest autoryzowana za pomocą jednorazowego kodu wyświetlanego w aplikacji mobilnej.

– Zobaczymy jak BLIK będzie się rozwijał. Współpracujemy z Polskim Standardem Płatności i bardzo się przyglądamy tej nowej formie płatności – dodaje Andrzej Budzik. – Są również płatności one-clickowe, są płatności „dodaj do rachunku” czy płatności SEPA, które też się rozwijają. Obserwujemy natomiast, że mimo obniżenia stawek interchange za płatności kartami wciąż nie zyskały one dużej popularności w polskim internecie. 

Metoda one-click ma na celu uproszczenie transakcji do jednego kliknięcia, bez konieczności zakładania konta przez użytkownika w systemie operatora. Usługa „dodaj do rachunku” to rozwiązanie transakcyjne, w którym klient płaci za usługę w miesięcznej fakturze od operatora telekomunikacyjnego. Inicjatywa międzybankowa SEPA ma na celu stworzenie jednolitego rynku usług płatniczych na obszarze Europy.

 Zobaczymy, która z płatności zdobędzie największe uznanie wśród klientów, bo na końcu to oni zdecydują o tym, która będzie się rozwijała najintensywniej – podsumowuje Budzik.

W efekcie połączenia Dotpay z eCard ma powstać uniwersalna platforma oferująca pełną paletę usług płatniczych dla branży e-commerce. Obejmie ona m.in.: transakcje kartowe, przelewy elektroniczne oraz płatności mobilne. W perspektywie planowane jest również dodanie szeregu nowych produktów i usług takich jak kredytowanie zakupów, narzędzia do analizy zachowań konsumentów na podstawie Big Data, jak i nowoczesne rozwiązania płatniczo-logistyczne.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Forum Sektora Kosmicznego 4 czerwca 2024

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

IT i technologie

Polskie samorządy chcą wdrażać rozwiązania z użyciem sztucznej inteligencji. Wyzwaniem jest brak świadomości, jak zacząć i gdzie można ją zastosować

Robotyzacja i sztuczna inteligencja w biznesie zapoczątkowały już nowy etap rewolucji technologicznej, która nie ominie też sektora publicznego i samorządowego. Jej wdrożenie w urzędach może przynieść duże korzyści m.in. w postaci skrócenia czasu obsługi mieszkańców i odciążenia pracowników administracji, którzy będą w stanie poświęcić więcej czasu na bardziej wymagające zadania. Samorządy są mocno zainteresowane takimi rozwiązaniami, ale barierą wciąż pozostaje m.in. brak świadomości i wiedzy, jak rozpocząć proces ich wdrażania. – Drugą barierą jest strach przed tym, czy roboty zastąpią pracowników, którzy zostaną zwolnieni – podkreśla Tomasz Tybor, dyrektor ds. inteligentnej automatyzacji w Betacom.

Konsument

Organizacje społeczne przestrzegają przed wycofywaniem się z Zielonego Ładu. Koszty poniesie i rolnictwo, i całe społeczeństwo

W ubiegłym tygodniu 140 organizacji społecznych z całej Europy, również z Polski, wystosowało apel do unijnych instytucji przestrzegający przed skutkami odchodzenia od Zielonego Ładu. W ostatnich miesiącach Komisja Europejska zaczęła łagodzić niektóre wymogi, do czego przyczyniły się protesty rolników w krajach członkowskich. – Zielony Ład to nie tylko jest kwestia rolnictwa, ale sprawa nas wszystkich – przekonują ekolodzy. W ich opinii, jeśli nie zostaną podjęte konkretne działania, koszty zaniechań i zmiany klimatu zapłacą wszyscy – zarówno rolnicy, jak i społeczeństwo.

Transport

Polska walczy o utrzymanie pozycji hubu logistycznego w Europie. Będzie to możliwe dzięki inwestycjom w infrastrukturę transportową

Polska stała się już hubem logistyczno-transportowym w środkowej części Europy. Mamy  też dominującą pozycję w tranzycie Wschód – Zachód. Aby utrzymać tę pozycję, konieczne są jednak kolejne inwestycje. Będzie miało to kluczowe znaczenie już po zakończeniu wojny w Ukrainie. Zamknięcie tego etapu wojny i odbudowy Ukrainy, przy dofinansowaniu infrastruktury w Polsce, to duża szansa, aby nasz transport mógł faktycznie się stać pewnym ogniwem łączącym Zachód z Ukrainą – ocenia Przemysław Sekieta, dyrektor Działu Handlowego w Grupie SKAT.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.