Mówi: | Kazimierz Smoliński, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Paweł Skoworotko, członek zarządu Poczty Polskiej |
IT wkracza do pocztowego okienka. Resort infrastruktury zapowiada znaczny udział Poczty Polskiej w budowaniu cyfrowego państwa
Poczta Polska ma pełnić istotną rolę w cyfryzacji komunikacji obywateli z urzędami. Większy także ma być udział Grupy Pocztowej w programach działającym od kwietnia „Rodzina 500 Plus” i planowanym „Mieszkanie Plus”. Temu służyć ma m.in. zapowiedziane właśnie uruchomienie bezpłatnego dostępu do internetu w 850 placówkach, głównie poza dużymi miastami. Docelowo WiFi ma działać we wszystkich placówkach Poczty Polskiej.
– Polska buduje autostradę cyfrową i zależy nam na tym, żeby Poczta Polska była głównym jej operatorem – deklaruje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Kazimierz Smoliński, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa. – W zakresie poczty tradycyjnej jest już operatorem narodowym. Chcemy, aby takim była także w świecie cyfrowym. Polacy uzyskają własne cyfrowe skrzynki, przez które administracja państwowa będzie mogła się z nimi komunikować.
Pierwsze kroki Poczta Polska już poczyniła. Rozpoczęła się cyfryzacja w postaci powszechnego dostępu do internetu obejmującego 850 placówek pocztowych zlokalizowanych poza dużymi aglomeracjami. Są wśród nich także odziały, które będą obsługiwać uczestników Światowych Dnia Młodzieży. W drugim etapie inwestycji Poczta Polska będzie co kwartał przyłączała do sieci 500 nowych lokalizacji.
– Dziś około 20 proc. gospodarstw domowych nie ma zapewnionego łatwego dostępu do internetu, chcemy to zmienić, chcemy wyjść im naprzeciw, zwłaszcza lokalnym społecznościom w tych miejscach, gdzie dostęp jest utrudniony bądź ograniczony – mówi Paweł Skoworotko, członek zarządu Poczty Polskiej podczas inauguracji projektu darmowego WiFi w Starogardzie Gdańskim.
– Zadaniem Poczty Polskiej jest przede wszystkim ułatwienie komunikacji administracji państwowej z obywatelem, czyli e-administracja. Wszystkie poczty na świecie stoją przed takim zadaniem, niektóre już je realizują. Przed Pocztą Polską także jest takie wyzwanie i jestem przekonany, że mu sprosta – deklaruje Kazimierz Smoliński
Ważnym narzędziem w tym zadaniu jest cyfryzacja usług samej poczty. Do tego spółka wykorzystuje rozwijaną od czterech lat platformę Envelo, dzięki której każdy, po uwierzytelnieniu w systemie, uzyskuje dostęp do cyfrowych usług pocztowych.
– Współpracujemy z Ministerstwem Cyfryzacji, aby rozwinąć platformę jako medium, dzięki któremu każdy obywatel, każda instytucja czy firma będą mogli komunikować się z administracją. W ten sposób ograniczamy konieczność osobistego stawiennictwa w urzędzie – mówi Paweł Skoworotko. – Wprowadzamy elektroniczne kartki pocztowe, neoznaczki, które będziemy mogli sami drukować i naklejać na kopertę.
Poczta wprowadziła także elektroniczne potwierdzenie odbioru. Listonosze są wyposażeni w tablety, które umożliwiają im elektroniczne potwierdzanie transakcji czy awizowanie przesyłek.
– Obecnie ta aplikacja działa przy obsłudze przesyłek sądowych, docelowo będzie mogła być wykorzystywana chociażby w spisie powszechnym – mówi Skoworotko. – Wprowadzamy mPOS-y na pocztach, więc będzie można dokonywać transakcji kartami, wypłacać pieniądze i doładowywać telefony komórkowe.
Według Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa PP powinna mieć większy udział m.in. w rządowym programie wspierania gospodarstw domowych wychowujących więcej niż jedno dziecko „Rodzina 500 plus” oraz wspierającym wynajem lokali „Mieszanie Plus”.
– W tym kontekście trzeba mówić o całej grupie kapitałowej. To oprócz Poczty jest także Bank Pocztowy i tutaj mamy indywidualne konta mieszkaniowe, ubezpieczenia, towarzystwo emerytalne i inne usługi finansowe – przypomina Kazimierz Smoliński. – Grupa Poczty Polskiej to duży podmiot, który moim zdaniem do tej pory nie wykorzystywał swojego potencjału. Jako właściciel zrobimy wszystko, aby to zmienić.
Poczta Polska jest także dużym graczem na rynku przesyłek kurierskich. W I kwartale operator dostarczył 12 mln paczek kurierskich Pocztex. To o jedną piątą więcej niż rok wcześniej. Spółka spodziewa się dalszego dwucyfrowego wzrostu tego segmentu działalności.
– Mówimy także o współpracy Poczty Polskiej z całym systemem bezpieczeństwa państwa, Ministerstwem Spraw Wewnętrznych, Ministerstwem Obrony Narodowej – mówi Smoliński. – Po pierwsze, Poczta Polska jako narodowy operator daje gwarancje bezpieczeństwa usług, po drugie, ma największą sieć placówek.
Czytaj także
- 2024-05-20: Trwają intensywne przygotowania do polskiej misji na Międzynarodową Stację Kosmiczną. Siedem eksperymentów jest już w trakcie budowy
- 2024-05-15: Polskie aglomeracje stają się coraz bardziej cyfrowe. Skokowo wzrasta zużycie danych w sieci
- 2024-05-16: Trwają prace nad reformą finansowania samorządów. Mają zyskać większą autonomię i niezależność budżetu od zmian w podatkach
- 2024-05-17: Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes
- 2024-05-16: Szybki rozwój 5G w Orange Polska. Do końca roku operator uruchomi 3 tys. stacji dających dostęp do nowej technologii
- 2024-05-15: Przedsiębiorcy chcą mieć wszystkie produkty finansowe i biznesowe na jednej platformie. W takie rozwiązania inwestują banki i firmy leasingowe
- 2024-05-14: Projekt budowy pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej nabiera tempa. Ruszają prace geologiczne w miejscu planowanej inwestycji
- 2024-04-30: Miliony Polaków klikają w linki wyłudzające dane i pieniądze. Liczba oszustw w internecie będzie rosnąć
- 2024-05-13: Francuskie firmy z potężnym wkładem w polską gospodarkę. Reinwestują tu połowę wypracowywanych zysków i zatrudniają prawie 230 tys. osób
- 2024-04-26: T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media i PR
Komunikacja celów środowiskowych w centrum zainteresowania biznesu. Takich informacji coraz częściej szukają konsumenci
Z roku na rok coraz więcej firm kładzie nacisk na kwestie zrównoważonego rozwoju. Trend ten lata temu rozpoczęły przedsiębiorstwa świadome swojego wpływu na środowisko naturalne, klimat i lokalne społeczności, w których funkcjonują. Obecnie coraz częściej katalizatorem napędzającym tego typu działania są wymagania konsumentów, którzy oczekują od firm takiej odpowiedzialności, a także coraz większa presja regulacyjna ze strony UE. Z każdym rokiem przybywa deklaracji biznesu dotyczących ograniczania emisji, dążenia do neutralności klimatycznej i nowych, prośrodowiskowych inicjatyw. – Teraz cała sztuka w tym, żeby te działania dobrze komunikować – mówi Aleksandra Majda, ekspertka ESG Impact Network i Agencji Go Green.
Bankowość
Przewodniczący KNF: Niepokoi nas ograniczone zainteresowanie przedsiębiorców inwestycjami. To wpływa na niski popyt na kredyty inwestycyjne
W I kwartale 2024 roku banki poprawiły wyniki, mimo że bazą porównawczą jest znakomity dla nich 2023 rok. Mają więc możliwości udzielania kredytów firmom na rozwój. Problemem jest jednak wstrzemięźliwa postawa samych przedsiębiorstw w zaciąganiu pożyczek inwestycyjnych oraz poszukiwaniu innych źródeł finansowania inwestycji. Bolączką polskiego rynku jest zwłaszcza słabość rynku kapitałowego, czyli finansowania poprzez giełdę.
Przemysł
Trwają intensywne przygotowania do polskiej misji na Międzynarodową Stację Kosmiczną. Siedem eksperymentów jest już w trakcie budowy
Wykorzystanie sztucznej inteligencji w kosmosie, wpływ długotrwałego pobytu w kosmosie na zdrowie psychiczne, ale też na układ odpornościowy – to niektóre z obszarów eksperymentów, które zostaną przeprowadzone w warunkach mikrograwitacji podczas pierwszej polskiej misji na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. W ubiegłym tygodniu Europejska Agencja Kosmiczna podpisała siedem kontraktów na ich realizację z polskimi instytucjami i firmami. – Ta lista będzie się wydłużać i mam nadzieję, że wszystkie wybrane 18 projektów poleci na stację kosmiczną – mówi Sławosz Uznański, astronauta, który będzie przeprowadzać te eksperymenty na orbicie.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.