Newsy

Małe i średnie firmy gotowe na innowacje. Internet i aplikacje mobilne przyspieszają rozwój ich biznesu

2016-10-20  |  06:45

Dla większości przedsiębiorstw internet jest czynnikiem, który uwalniania potencjał innowacyjności – wynika z raportu UPC Biznes i SW Research. W oparciu o nowoczesne platformy możliwy jest nie tylko szybki rozwój w kraju, lecz także ekspansja poza granice. Polskie firmy są również otwarte na technologiczne nowinki. Co trzecia docenia znaczenie aplikacji mobilnych, a tylko nieco mniej – systemów zarządzających online dokumentacją firmy. Żeby przyspieszyć rozwój biznesu, są gotowe na współpracę z korporacjami.

Z raportu „Gotowi na innowacyjność – co uwalnia potencjał małych i średnich firm w Polsce”, który firma SW Research opracowała na zlecenie UPC Biznes, wynika, że dla ponad 60 proc. badanych internet w firmie stanowi najważniejszą usługę dla rozwoju biznesu. Blisko 64 proc. małych i średnich firm uważa, że istotna jest prędkość internetu w firmie, dla 37 proc. ważna jest wysoka przepustowość łącza. Co czwarty przedsiębiorca zaliczył dedykowaną transmisją danych do grupy najbardziej przydatnych usług cyfrowych w biznesie.

– Internet jest wykorzystywany do rozwijania strategii globalnych, to nowe modele biznesowe, w których w oparciu o nowoczesne platformy możliwa jest ekspansja poza granice kraju. Zamiast otwierać sklep czy biuro na lokalnej ulicy, można otworzyć sklep online, który na dobrą sprawę nie ma żadnych ograniczeń – tłumaczy w rozmowie z agencją Newseria Biznes Agnieszka Zawistowska, dyrektor UPC Biznes.

Na znaczeniu zyskują nowoczesne rozwiązania technologiczne. 35 proc. przedsiębiorców docenia aplikacje mobilne. Niewiele mniej wskazuje na zarządzanie dokumentacją w firmie online.

– To oznacza, że polscy przedsiębiorcy są bardzo otwarci na nowoczesne rozwiązania. Jeszcze kilka lat temu, kiedy mówiliśmy o rozwiązaniach mobilnych czy chmurowych, firmy były bardzo sceptyczne – obawiały się, czy te rozwiązania i ich dane są bezpieczne i czy w ten sposób można zarządzać odpowiedzialnie biznesem. Dziś uznają to za motor rozwoju w swojej dziedzinie – przekonuje dyrektor UPC Biznes.

Z badania Deloitte Digital wynika, że ponad połowa polskich firm ma wizję transformacji cyfrowej, a 28 proc. opracowaną strategię jej przeprowadzenia. Coraz więcej firm inwestuje w infrastrukturę technologiczną i jest w stanie przeznaczyć na ten cel większe środki. Do 2019 roku inwestycje firm w rozwiązania big data mają sięgnąć 48,6 mld dolarów – szacuje IDC.

Jak wskazuje wiceprezes Agencji Badań Rynku i Opinii SW Research, inwestycje w nowe technologie wymagają wysokich nakładów, koszty zwracają się jednak w ciągu kilku lat, a zmiany pozwalają zapewnić przewagę nad konkurencją.

– Małe firmy interesuje niezawodność, dostęp tu i teraz, co przyspiesza transakcje i możliwość reakcji na zmiany zachodzące na rynku, również bezpieczeństwo danych. Każda najmniejsza awaria w kilka minut może spowodować straty rzędu kilkuset tysięcy złotych. Firmy są tego świadome, dlatego decydują się inwestować w nowe technologie, częściej stawiając na outsourcing i współpracę z profesjonalistami – podkreśla Piotr Zimolzak, wiceprezes Agencji Badań Rynku i Opinii SW Research.

Prowadzenie firmy jest coraz mniej zależne od warunków biurowych, prowadzenie biznesu staje się coraz bardziej mobilne.

– Nowe technologie sprawiają, że osoba decyzyjna, zwłaszcza w małej firmie, jest dostępna praktycznie cały czas przez aplikację czy internet, może podejmować decyzję zdalnie. Biznes można prowadzić bez zaangażowania powierzchni biurowej i wielkich komputerów. Wystarczy mała aplikacja w telefonie – zaznacza Piotr Zimolzak.

Polskie firmy są również pozytywnie nastawione do współpracy z korporacjami. Blisko 80 proc. firm przyjęłoby taką ofertę, a blisko połowę z nich interesowałoby włączenie swojego produktu lub usługi do jej oferty.

– Z jednej strony przedsiębiorcy mówią, że nie potrzebują wsparcia ze strony dużych firm. Starają się odcinać i kreować własną tożsamość. Z drugiej jednak strony 80 proc. respondentów deklaruje gotowość współpracy i budowania relacji na linii korporacje–sektor MŚP – mówi Agnieszka Zawistowska.

Możliwość włączenia swojego produktu do oferty partnera (42 proc. ankietowanych) oraz wspólny rozwój nowego produktu/know-how (38 proc.) to zdaniem przedsiębiorców największe zalety ewentualnej kooperacji z międzynarodowym partnerem.

 Najważniejsze dla rozwoju biznesu małych i średnich firm są trzy branże. Jedna to branża nowych technologii, ICT, dostępu do internetu, aplikacji mobilnych, transmisji danych, bez której żadne współczesne przedsiębiorstwo nie może właściwie funkcjonować. Dwie pozostałe, budownictwo i energetyka, są podstawą działania każdego większego biznesu – podkreśla Piotr Zimolzak.

Prezentacja raportu „Gotowi na innowacje” odbyła się podczas inauguracji czwartej edycji Think Big, programu dla przedsiębiorców organizowanego przez UPC Biznes. Firmy, które mają już na koncie pierwsze sukcesy, mogą liczyć na wsparcie dla swoich nowych, oryginalnych pomysłów, które mają potencjał rynkowy. Nagradzane będą projekty związane z obszarami B2B, customer experience oraz narzędzi i technologii marketingowych. O wsparcie będą mogły się starać firmy z Polski oraz Czech, Rumunii, Słowacji i Węgier. 

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.