Mówi: | Leszek Hołda |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Integrated Solutions |
Trzy czwarte samorządów chce wprowadzić inteligentne technologie miejskie. Pieniądze pozyskają ze środków unijnych
Nawet 2,17 miliarda euro mogą otrzymać polskie samorządy do 2020 r. na cyfryzację miast. Po środki na wdrażanie innowacyjnych rozwiązań chce sięgnąć niemal trzy czwarte samorządów. Wśród miast realizujących projekty smart city są m.in. Gdańsk, Legnica i Lublin.
‒ Lata 2014-2020 to okres, w którym samorządy będą bardzo intensywnie wdrażać koncepcję inteligentnego miasta. Zrobiliśmy ankietę wśród przedstawicieli samorządów i okazało się, że głównym powodem, dla którego miasta są zainteresowane takimi rozwiązaniami, jest znacząca pula funduszy unijnych przeznaczona na takie działania – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Leszek Hołda, prezes zarządu Integrated Solutions.
Hołda podkreśla, że 73 proc. przepytanych przez Integrated Solutions samorządów chce sięgać po środki unijne na wdrożenie rozwiązań smart city. Dla największej grupy z nich to szansa na usprawnienie ruchu w mieście, a dla około połowy samorządów to główna zaleta inteligentnych rozwiązań.
Jak wylicza Hołda, dzięki takim technologiom można zmniejszyć korki, zwiększyć płynność ruchu, a także poprawić efektywność komunikacji publicznej. Obecnie mieszkańcy polskich miast spędzają w korkach ok. 7 godzin miesięcznie.
Co trzeci samorząd jest zainteresowany rozwiązaniami z zakresu smart grid, czyli nowoczesnych systemów pomiarowych na wszystkich miejskich sieciach (37 proc. ‒ zdalny odczyt wody, a 32 proc. ‒ monitoring miejski). Hołda zaznacza, że dzięki temu miasta mogą dużo zaoszczędzić. W ramach technologii związanych z inteligentnymi miastami możliwe są też m.in. poprawa systemu sterowania oświetleniem ulicznym, inteligentne parkingi oraz wprowadzenie płatności bezgotówkowych za usługi miejskiej.
‒ Wierzymy mocno, że te inwestycje będą realizowane i w związku z tym stworzyliśmy zespół, który zajmuje się smart city w naszej firmie i będzie wspierał wszystkie samorządy i miasta w realizacji takich inwestycji – mówi Hołda.
Integrated Solutions pod koniec 2013 r. wygrało przetarg na instalację zintegrowanego systemu zarządzania ruchem i transportem publicznym w Legnicy. Jego instalacja zakończy się w kwietniu 2015 r., a przetarg jest wart ponad 21 mln zł (z czego 85 proc. pokrywają środki UE).
Leszek Hołda zwraca uwagę na to, że również w Gdańsku i Lublinie trwają intensywne działania związane z przygotowaniem do wdrożenia technologii smart city.
‒ Jesteśmy nadal na początku drogi do budowania inteligentnych miast. Jest dużo woli i chęci, a teraz także narzędzia, chociażby w postaci funduszy unijnych, które wspomogą realizację projektów – podkreśla Hołda. ‒ Ważne jest to, by dobrze zdefiniować potrzeby miasta i by finalnie jego mieszkańcy mieli jak największe korzyści z wdrożenia takich rozwiązań.
Czytaj także
- 2024-05-15: Polskie aglomeracje stają się coraz bardziej cyfrowe. Skokowo wzrasta zużycie danych w sieci
- 2024-04-05: Cyfryzacja polskiej energetyki mocno spowolniła. Pilną potrzebą jest wdrożenie rozwiązań z zakresu cyberbezpieczeństwa
- 2024-01-24: Ewa Minge: Opracowałam inteligentną kolekcję ubrań. Projekty mają różnego rodzaju czujniki pozwalające monitorować stan zdrowia
- 2023-12-28: Kopalnie coraz bardziej inteligentne. Międzynarodowy projekt z udziałem Polaków ma scyfryzować cały sektor górniczy
- 2023-12-05: Polska kapsułka endoskopowa będzie dostępna najpierw dla zwierząt. Pomoże w wykrywaniu chorób układu pokarmowego
- 2023-11-03: Walka ze smogiem zaczyna przynosić efekty. Jakość powietrza w Polsce powoli się poprawia
- 2023-10-16: Biurowy Mokotów zmienia swój charakter. Nowa zabudowa ma być zgodna z ideą 15-minutowego miasta
- 2023-11-13: Futurystyczne miasto w Arabii Saudyjskiej może nie spełnić pokładanych w nim nadziei. Kształt długiego, wąskiego prostokąta spowoduje perturbacje transportowe
- 2023-10-25: Podziemne zmiany klimatu wpływają na kondycję budynków. Skutkować to może koniecznością przeprowadzenia kosztownych inwestycji
- 2023-09-26: Na rynek trafi telewizor dedykowany dla dzieci. Będzie odporny na flamastry, zadrapania i uderzenia
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Regionalne
Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes
Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.
Transport
Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze
Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.
Polityka
Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii
Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.