Newsy

Dobre wyniki Agory skłaniają do kolejnych inwestycji. Będą nowe kina, stacje radiowe i więcej „Gazety Wyborczej” w internecie

2015-05-14  |  06:20

Pozaprasowe segmenty Agory rosną coraz szybciej, dlatego spółka stawia na kolejne inwestycje. Planuje budowę kolejnych kin, inwestuje w sieć rozgłośni radiowych i nośniki reklamowe. Działalność prasową stara się zaś przenieść do internetu – rozpoczyna wdrażanie własnej platformy technologicznej dla płatnych treści „Gazety Wyborczej”.

Ogółem przychody spółki w I kwartale wzrosły w porównaniu z sytuacją w I kwartale 2014 roku o ponad 11 proc., zbliżając się do 283 mln zł. W rezultacie Grupa miała prawie 1,3 mln zł zysku po niemal 9 mln zł straty przed rokiem.

Wyniki potwierdzają, że udaje nam się z sukcesem realizować nasz plan strategiczny i wracać na ścieżkę wzrostu – deklaruje Bartosz Hojka, prezes zarządu Agora SA. – Wzrost przychodów w ostatnich dwóch kwartałach jest bardzo intensywny. To już trzeci kwartał, kiedy rzeczywiście firma rośnie, a to przekłada się na poprawę naszych wyników operacyjnych.

Jak podaje Agora w raporcie finansowym, w  pierwszym kwartale rozpowszechnianie płatne dzienników w Polsce zmniejszyło się o ponad 8 proc. Największe spadki miały zaś miejsce w segmencie ogólnopolskich dzienników ogólnoinformacyjnych. Przychody reklamowe „Gazety Wyborczej” spadły w tym czasie o ponad 10 proc. Za to sprzedaż egzemplarzy dziennika wzrosła o ponad 3 proc., dając spółce 26 mln zł przychodu. Prezes Agory podkreśla jednak, że strategia wzrostu firmy opiera się przede wszystkim na poprawie wyników operacyjnych biznesów pozaprasowych.

Sieć kin Helios to dziś najlepiej prosperująca część biznesu Agory. Frekwencja w pierwszym kwartale sięgnęła 2,9 mln widzów i zwiększyła się o 21 proc. Same tylko przychody ze sprzedaży biletów były wyższe o 22,9 proc. i sięgnęły 51 mln zł.

Cały czas uruchamiamy kolejne obiekty kinowe. Na koniec kwietnia uruchomiliśmy nowe kino w Jeleniej Górze, co umocniło naszą pozycję największego pod względem liczby obiektów operatora kinowego w Polsce. Mamy 35 obiektów, a jeszcze w tym roku planujemy uruchomić trzy kolejne kina – mówi prezes Agory.

Dodatkowo sprzedaż barowa przyczyniła się do wzrostu przychodów z pozostałej sprzedaży do 39,7 mln zł, zaś działalność filmowa Agory przyniosła 8,4 mln zł przychodów.

To jeden z obszarów naszej działalności, które mają największy potencjał wzrostu. Obejmuje on zarówno działalność filmową, a więc działalność w zakresie koprodukcji filmowej i produkcji, bo jesteśmy na etapie kończenia naszego pierwszego własnego projektu produkcyjnego, jak i dystrybucję, gdzie mamy bardzo duże sukcesy także w tym roku. Jesteśmy dystrybutorem najpopularniejszego jak na razie polskiego filmu „Disco polo”, który już obejrzało prawie 900 tys. ludzi – mówi agencji informacyjnej Newseria Bartosz Hojka.

Spółka NEXT FILM wprowadziła do polskich kin trzy polskie produkcje filmowe. Poza „Disco Polo” było to także „Ziarno prawdy” i „Polskie gówno”. Agora pozyskała również zewnętrznego partnera do pierwszej samodzielnej produkcji – filmu „Król życia”, który wejdzie do kin jesienią.

Hojka podkreśla, że spółka jest też zadowolona z wyników działalności telewizyjnej – Agora jest partnerem Kino Polska w projekcie Stopklatka TV.

Spółka stawia też na reklamę zewnętrzną, która przyniosła jej w I kwartale ponad 31 mln zł przychodu i zapowiada inwestycje w budowę nośników, m.in. zbudowała już w Warszawie 200 wiat przystankowych z miejscami na reklamę, a planuje postawić jeszcze ponad 1,3 tys. Intensywnie inwestuje też w rozgłośnie radiowe, które w ostatnich miesiącach przyniosły jej ponad 21 mln zł przychodu.

Pod koniec roku uruchomiliśmy stację w Jędrzejowie z zasięgiem w województwie świętokrzyskim, w kwietniu stację w Tarnowie. Na decyzję KRRiT czekają dwie kolejne stacje w Białymstoku i Częstochowie. Rada podjęła uchwały o przyznaniu tych koncesji na rzecz Radia TOK FM, czekamy jeszcze na dopełnienie wszystkich formalności – mówi Bartosz Hojka.

Spółka planuje również dalsze zmiany w swoim sztandarowym segmencie, czyli w działalności prasowej.

Chcemy cyfryzować naszą działalność prasową tak, aby zatrzymać spadki do 2016 roku i w 2016 ustabilizować nasz wynik na rentownym poziomie. W tym projekcie również mamy duże postępy – podkreśla prezes Agory.

Rozwój płatnych treści przynosi efekty – pod koniec ubiegłego roku „Gazeta Wyborcza” miała 55 tys. cyfrowych subskrypcji, podczas gdy plan spółki zakładał sprzedaż 40 tys.

Teraz przechodzimy do kolejnego, bardzo istotnego etapu w realizacji tego projektu  do wdrożenia naszej własnej platformy technologicznej. Będziemy mogli o wiele lepiej dostosowywać naszą ofertę do oczekiwań użytkowników i mieć kontrolę nad całym procesem sprzedaży naszej oferty cyfrowej – zapowiada Hojka.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.