Newsy

Polska jako marka coraz lepiej rozpoznawalna przez konsumentów za granicą. Kojarzona jest m.in. z żywnością, maszynami i usługami medycznymi

2016-04-27  |  06:50
Mówi:Krzysztof Przybył, prezes zarządu Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego „Teraz Polska"

prof. Michał Kleiber, przewodniczący Kapituły „Teraz Polska”

Funkcja:Krzysztof Krystowski, wiceprezes Finmeccanica Helicopter Division

Piotr Henryk Skarżyński, Instytut Narządów Zmysłów, Centrum Słuchu i Mowy Medincus

  • MP4
  • Produkty „made in Poland” zyskują uznanie konsumentów na całym świecie. Do tradycyjnie kojarzonych z Polską branż, jak np. rolno-spożywczej, dołączają kolejne. Sukcesy za granicą odnoszą m.in. polskie śmigłowce czy ciągniki, a nawet usługi medyczne. Polskie produkty i usługi, które najlepiej reprezentują polski biznes w kraju i za granicą, zostaną nagrodzone – już po raz 26. – w konkursie „Teraz Polska”.

    Mamy dużo zgłoszeń, bardzo ciekawych, na najwyższym poziomie, kapituła ponownie będzie mogła wybrać laureatów, którzy będą umacniali markę Polska – mówi Krzysztof Przybył, prezes zarządu Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego „Teraz Polska”, organizatora konkursu. – W tym roku pojawiły się nowe rozwiązania z dziedzin, w których jako kraj osiągamy sukcesy.

    Jak podkreśla, do tej pory wizytówką Polski była branża rolno-spożywcza. Wśród 35 nominowanych w konkursie produktów z tej dziedziny pochodzi trzynaście. Kapituła będzie wybierać również spośród branż takich jak elektronika i informatyka, elektrotechnika, urządzenia i maszyny dla rolnictwa czy lotnictwo.

    Wśród zgłoszonych produktów są ciągniki Ursus i helikoptery PZL-Świdnik. To pokazuje, że w dziedzinach najbardziej przemysłowych, a przecież niedawno mówiło się, że przemysłu w Polsce nie ma, mamy sukcesy i możemy się tym chwalić. Jeszcze niedawno były to maszyny górnicze – następna dziedzina, w której Polska osiągnęła ogromny sukces na świecie i jest w czołówce – wymienia Krzysztof Przybył.

    W ciągu 25 lat trwania konkursu godłem „Teraz Polska” uhonorowanych zostało ponad 600 laureatów. Wyróżnienia przyznawane są w trzech kategoriach: najlepsze produkty i usługi, najlepsze gminy oraz przedsięwzięcia innowacyjne. Wśród firm aktualnie posługujących się godłem są m.in. Zakłady Azotowe Puławy w Grupy Azoty, Iglotex, Poczta Polska, Polpharma, Sokołów, a wśród samorządów – Rzeszów i Słupsk.

    Jak co roku kapituła ma wielki problem, ponieważ po pierwsze mamy bardzo dużo zgłoszeń, a po drugie te zgłoszenia są różnorodne i nie jest łatwo wybierać spośród produktów bądź usług, które należą do różnych sektorów gospodarki – mówi prof. Michał Kleiber, przewodniczący Kapituły konkursu „Teraz Polska”. – Sukces na polskim rynku jest podstawowym kryterium, które bierzemy pod uwagę. Porównujemy wzrost firmy w ostatnich latach, porównujemy jej jakość, jakość produktu bądź usługi w porównaniu z innymi podobnymi na rynku i to się składa na naszą ostateczną decyzję.

    Choć znaczenie ma sukces na polskim rynku, to liczy się także promocja polskich towarów i usług za granicą. Jednym z kandydatów jest Centrum Słuchu i Mowy Medincus, który swoje placówki ma nie tylko w Polsce, lecz także na Białorusi, Ukrainie oraz w Kirgistanie – ma ich kilkanaście w Odessie, Biszkeku i Brześciu.

    Bardzo ważne jest dla nas to, żeby logo „Teraz Polska”, które jest bardzo rozpoznawalne, przysłużyło się nam do budowania lepszej rozpoznawalności Polski jako marki – mówi Piotr Skarżyński z Instytutu Narządów Zmysłów i Centrum Słuchu i Mowy Medincus. – Świadczymy usługi, korzystając z bardzo nowoczesnych rozwiązań telemedycznych, które pozwalają pacjentowi się diagnozować i prowadzić zdalną rehabilitację. Jest to niezwykle istotne dla tych osób, ponieważ muszą latać samolotem, pozyskiwać wizy dla siebie i dla rodziny, i chcieliby to robić na miejscu, a tylko na terapię operacyjną przyjeżdżać do Polski.

    Ambicją firmy jest zapewnienie dostępu do usług każdemu mieszkańcowi w promieniu 100 km, a także opieka na odległość, w domu pacjenta. Obecnie w Polsce Medincus ma swoje placówki w województwach podkarpackim, małopolskim, śląskim, opolskim, warmińsko-mazurskim, pomorskim i zachodniopomorskim (w każdym województwie po jednej) oraz cztery na Mazowszu.

    Kapituła otrzymała dużo zgłoszeń z branży usługowej, ale także elektronicznej i elektrotechnicznej. Jednym z kandydatów do godła jest PZL-Świdnik ze swoim śmigłowcem SW-4, którego 40 egzemplarzy zostało sprzedanych na całym świecie, a obecnie są nim zainteresowani potencjalni klienci, m.in. z USA czy Chin.

    Dla PZL-Świdnik, które w tym roku świętuje 60. rocznicę wyprodukowania pierwszego polskiego śmigłowca, to okazja, żeby podkreślić to, że jesteśmy polską firmą, że jesteśmy dumni z bycia częścią polskiego przemysłu lotniczego, że chcemy się chwalić tym na całym świecie. Chcemy, żeby zamieszczony na naszym śmigłowcu znak „Teraz Polska”, jeżeli uda nam się go otrzymać, podkreślał, że jest to myśl technologiczna pochodząca właśnie z naszego kraju – mówi Krzysztof Krystowski, wiceprezes Finmeccanica Helicopter Division.

    Jak podkreśla, otrzymanie godła „Teraz Polska” to szansa na dalszą promocję śmigłowca w kraju i za granicą. Badania wskazują, że znak ten coraz częściej pomaga konsumentom dokonywać wyborów zakupowych, bo rozpoznaje go ok. 70 proc. konsumentów. W badaniach przeprowadzonych przez dr. Tomasza Barana i prof. Dominikę Maison w ramach Ogólnopolskiego Panelu Badawczego „Ariadna” 84 proc. Polaków deklaruje, że często sięga po polskie produkty. 86 proc. społeczeństwa chce wspierać rodzime firmy poprzez kupowanie ich produktów.

    Wyniki głosowania Kapituły zostaną ogłoszone 30 maja br.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.