Newsy

Towarowa Giełda Energii w tym roku uruchomi rynek finansowy. Myśli również o giełdzie rolno-spożywczej

2014-07-02  |  06:55

Towarowa Giełda Energii chce jeszcze w tym roku uruchomić rynek finansowy oparty o kontrakty na indeks cen energii elektrycznej, a w przyszłości także gazu. W ciągu kolejnych 3-5 lat planuje osiągnąć poziom z innych rynków, np. z krajów skandynawskich, gdzie rynek energetycznych instrumentów finansowych jest kilka razy większy niż wartość konsumpcji energii. Spółka na razie czeka na zgodę Ministerstwa Finansów; a zastanawia się też nad uruchomieniem w przyszłości giełdy rolno-spożywczej.

Chcielibyśmy stworzyć rynek, który bazowałby na energii elektrycznej, a w dalszej przyszłości również na gazie. Bardzo duży sukces funkcjonowania towarowego rynku terminowego z fizyczną dostawą predysponuje już go do stworzenia rynku finansowego. Chcielibyśmy to uruchomić jeszcze w tym roku. Patrząc na doświadczenia innych rynków, chociażby rynku skandynawskiego, gdzie wolumen obrotu to jest 5-6 razy rynek spotowy, chcielibyśmy za jakiś czas dojść do tej wielkości – zapowiada w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Ireneusz Łazor, prezes zarządu Towarowej Giełdy Energii.

W ubiegłym roku wolumen obrotu energią elektryczną na TGE przekroczył 176 TWh. W tym, jak mówi Łazor, tendencja jest podobna z niewielkim wzrostem i może przekroczyć 200 TWh. Na giełdzie handluje się nawet 70 proc. zużywanego w Polsce prądu. Zdecydowaną większość wolumenu TGE generują kontrakty spotowe (rozliczane w ciągu dwóch dni) na energię elektryczną. W maju tego roku wolumen obrotu energią elektryczną na rynku terminowym wyniósł 9,7 TWh, a wolumen kontraktów terminowych na gaz tylko 1,2 TWh.

Łazor podkreśla, że wyniki osiągane na TGE w proporcji do skali kraju dają giełdzie 3-4 miejsce wśród rynków tego typu w Europie. Jednak rynek finansowy może kilkukrotnie zwiększyć wolumen obrotu. Łazor podkreśla, że decyzja o rozwoju wynika nie tylko z dotychczasowych wolumenów, lecz także z dobrej płynności rynku i zadowalającej liczby uczestników na nim obecnych.

Oczywiście jesteśmy realistami bez edukacji, promocji tego rynku, dobrych produktów, czyli takich, na które czeka rynek, nie osiągniemy naszego celu pierwszego dnia. Ale mamy przygotowany do tego cały program, instrumenty, chcemy prowadzić zaraz po uzyskaniu licencji konsultacje z rynkiem tak, aby w jakimś czasie, w ciągu 3-5 lat, dojść do poziomów innych rynków finansowych – zapowiada Łazor.

TGE już w maju złożyła wniosek do Komisji Nadzoru Finansowego o zgodę na uruchomieniu rynku finansowego. Instrumenty finansowe mają bazować na energii elektrycznej i opierać się o indeksy jej cen.

Giełda planuje już kolejne poszerzenie oferty – tym razem o rynek rolno-spożywczy. Na razie Łazor nie chce jednak zdradzać szczegółów tego planu. Dodaje, że to plan w dłuższej perspektywie czasowej.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Samorządowy Kongres Finansowy

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Francuskie firmy z potężnym wkładem w polską gospodarkę. Reinwestują tu połowę wypracowywanych zysków i zatrudniają prawie 230 tys. osób

Polska jest dziś dla Francji kluczowym partnerem gospodarczym w Europie Środkowo-Wschodniej. Na naszym rynku francuskie firmy ulokowały blisko połowę wszystkich swoich inwestycji w regionie CEE – obecnie działa ich tu 1,2 tys., tworzą łącznie 227 tys. bezpośrednich miejsc pracy i co najmniej drugie tyle pośrednich, u swoich dostawców i partnerów. Skumulowana wartość bezpośrednich inwestycji francuskich firm w Polsce wyniosła dotąd 108 mld zł. Szybko jednak rośnie, ponieważ przedsiębiorstwa znad Sekwany reinwestują 50 proc. wypracowanych przez siebie zysków, głównie w automatyzację i innowacje środowiskowe – wynika z nowego raportu, opublikowanego przez Francusko-Polską Izbę Gospodarczą we współpracy z Instytutem Debaty Eksperckiej i Analiz Quant Tank.

Transport

Europejski Bank Inwestycyjny stawia na projekty niskoemisyjnej energetyki i bezpieczeństwa. Finansowanie dla Polski to 5 mld euro rocznie

Ponad 85 mld  euro w ciągu ostatnich 20 lat zainwestował w Polsce Europejski Bank Inwestycyjny. Środki te przeznaczono przede wszystkim na budowę infrastruktury: dróg czy kolei. Obecnie najwyższy priorytet mają energetyka oraz bezpieczeństwo. Kolejnym etapem powinna być cyfryzacja oraz inwestycje w nowoczesne technologie i podniesienie innowacyjności. Cel to zwiększenie liczby patentów i licencji powstających w Polsce, a w konsekwencji – wzrost konkurencyjności naszego kraju.

Transport

Przed polskimi firmami transportowymi piętrzą się problemy. Obok konkurencji z Ukrainy są nim także liczni pośrednicy działający na unijnym rynku

Jednym z najpoważniejszych problemów firm transportowych jest dziś udział ogromnej liczby pośredników na unijnym rynku. – W sprytny sposób podkupują zlecenia, przetrzymując je do ostatniej chwili, kiedy mogą je dobrze, za niską cenę sprzedać. W efekcie przewoźnik wykonuje fracht o wartości niepokrywającej kosztów takiego transportu – mówi Jan Buczek, prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce. Jak ocenia, polska branża transportowa jest w tej chwili w kryzysie, wywołanym przez cały szereg nakładających się na siebie czynników, w tym także m.in. spowolnienie w europejskiej gospodarce i wyzwania związane z redukcją emisji. Zakłócenia powodowane ostatnimi protestami i blokowaniem polsko-ukraińskiej granicy tylko te problemy potęgują.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.